Lördagsfrukost på nyöppnade Simit Saray i Solna


Simit är svår att beskriva, men den är lite seg och penslad med tahini (sesampasta) som ger den dess karakteristiska smak. Sist doppas den i brända sesamfrön. Första gången jag möttes av Simit Sarayi (uttalas simit saraju) var för 5-6 år sedan på taksimtorget i Istanbul. Min glädje när jag satt och åt deras simit är obeskrivlig och jag har sedan dess varit en stammis. Anledningen är att simit, som är en ottomansk fastfood, tidigare enbart såldes på gatorna. Visserligen finns det en charm i att gatuförsäljaren skriker "Simit" tidigt på morgonen med sin söta simitvagn och väcker människor som ska till jobbet samtidigt. Men nu hade den omtyckta produkten bytt marknad och flyttat in i finkaféet.

Jag kan få riktiga cravings efter simit emellanåt och brukar beställa hem det från Turkiet av bekanta. Men nu är den storyn slut, eftersom Simit Sarayi kommer till Sverige till Mall of Scandinavia och öppnas på torsdag den 12 november klockan 20.00. Yey! Och det bästa med Simit Saray är att de också utvecklat produkten och fyllt den med olika fyllningar som bland annat ost, oliver eller sucuk.
Caféets öppettider kommer att vara från 10-22 enligt Isvecgundemi.

Så hädanefter vet ni var ni hittar mig på lördagsmorgnar. :) Turkisk frukost med simit och té är absolut bäst. Här i videon förstår du varför. Love it!
< 3

Nurgül –   – (11 november 2015 00:21)  

Då ses vi ofta där😉

Anonym –   – (11 november 2015 07:42)  

Yeay - kommer visserligen inte bli varje vecka men nån gång då och då. Vi ska ner på invigningen på torsdag och då ska vi kolla Simit Sarayi och se om de håller måttet - lär Dick vara fullt med turkar där misstänker jag 😝 Kram Anne-Charlottr

Yasemin  – (11 november 2015 14:19)  

Jaaa Nurgül vi ses där. Kanske att vi går tillsammans. :)
Ja, men är det bra och prisvärt så blir det nog många tillfällen för oss. Men torsdag blir nog fullt :) haha...Kram bästa.

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP