Kladdkaka med nutella och kokos

nutellakaka

Den här kladdkakan var helt awesome. Nutella är något helt oemåtståndligt gott. Dock plockas det fram endast vid speciella tillfällen här hemma. Alltså endast till bakverk och gäster. Och visst gör det ont i mamman när barnen tittar med snälla ögon och bara mamma en nutella macka. Men nej säger jag haha :), är jag för hård?

I helgen hade jag en barndomsvän på besök och bjöd på fika. I den "turkiska kulturen jag är uppväxt i" ska man egentligen bjuda på mer än endast en kladdkaka. Det känndes konstigt att inte bjuda på mer. Samtidigt tror jag att det är bra att släppa på normer och vanor. För det slutar med att ingen orkar bjuda hem någon. Så som den rebelliske person jag är bjöd jag endast på kakan och hoppas att hon kommer hem till mig igen. :) Och än bättre om hon endast bjuder mig på en kaka när jag går till henne så kan jag ha bra samvete (or what?). För båda har vi småbarn och visst har man massor att göra ändå liksom.

12–15 bitar

Till formen
¾–1 dl kokos
200 g smör, smält
3 ½ dl strösocker
4 ägg
¾ dl kakao
1 krm salt
1 tsk vaniljsocker
ca 1 ½ dl Nutella
3 dl vetemjöl

Garnering
ca 1 dl Nutella

GÖR SÅ HÄR
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smörj botten och kanterna på en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter med smör. Strö över rikligt med kokos.
3. Rör ihop smör och socker i en bunke.
4. Tillsätt ägg, kakao, salt, vaniljsocker, Nutella och mjöl. Blanda ihop allt till en smet.
5. Häll smeten i formen och grädda kakan i nedre delen av ugnen i 35–40 min. Låt kakan svalna och ringla sedan över Nutella. Låt kakan stå svalt i några timmar innan servering.

Källa: Hembakat

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP