Krämig svampsoppa med bröd & tomatröra

champinjonsoppa

Idag tog vi en promenad till min bror som bor i Sundbyberg. Det är ett trevligt område med mysiga cafeér och restauranger. Innan promenaden åt vi till lunch en svampsoppa som jag brukade göra ofta förut. Jag brukar ha i champinjoner men det går säkerligen bra att blanda svampsorter också. Till det serverade jag brödskivor med en stark tomatröra som jag gjorde igår.

Krämig svampsoppa
1 st gullök
3 msk olja
200 gr champinjoner
8 dl vatten
1 st buljong
1 dl grädde

Gör så här
Fräs lite finhackad lök. Tillsätt skivade champinjoner, buljong och vattnet. Ge det et uppkok och låt koka på låg värme i cirka 10 minuter. Tillsätt sedan salt, peppar och grädde och laga i 5 minuter till. Mixa igenom soppan och servera varm.

Stark tomatröra
10- 12 st tomater
4-6 st charliston paprika
2 st röd spetspaprika
3 st chili
1 st gullök
3 msk olja
Salt, peppar

Sätt ugnen på 225 grader. Baka tomater och paprikor i ugnen tills de mjuknar. Mixa dem i en mixer.
Fräs löken i olja tills den får färg.  Tillsätt de mixade grönsakerna, salt, peppar och chilin. Koka på låg värme och rör ständigt om så att det inte bränns fast i botten. Jag tog inte tid men det tog kanske en halvtimme tills det tjocknade. Sedan la jag upp röran i burkar. Det blev sååå gott. Prova gärna om ni har skördat mycket tomater :) !

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP