Krispigt seg smulpaj

paj-blabar

vera-gym

Idag hade vi kusin M på besök. Medans hon passade lilla Vera så gjorde jag en smulpaj på blåbär. Och guud så gott det var. Vi åt upp hela formen nästan. :) Lilla Vera blir på fredag 3 månader. Tiden går väldigt fort. Dagarna ägnas konstant åt henne med amning, lek och sömn. Puuh varför kallas det föräldraledighet egentligen? Men mysigt är det ändå förstås :) Detta gör min 3 månaders bebis:

- leker i babygymet/ babysittern
- Älskar när mamma sjunger/ läser sagor för henne
- Le/ skratta och jollra
- lyfter nacken och är riktigt nyfiken
- vänder sig från mage till rygg
- har upptäckt sina händer och suger på dem
- ser mycket bättre och känner igen mammas ansikte
- sover några gånger på dagen men har nu lärt sig att man sover på natten. Vaknar någon gång för mat.
- Kan ha strl 62

Krispigt seg smulpaj på blåbär

Smuldeg
150 g kallt smör
1 1/2 dl strösocker
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl kokos
 3 dl havregryn

Fyllning
1 liter frysta blåbär
1 dl strösocker
3/4 dl potatismjöl

Vaniljglass/sås till servering

Sätt ugnen på 200 grader. Tärna smöret i små bitar och nyp ihop det med socker och vetemjöl tills det blir till en smulig deg. Blanda försiktigt i kokos och havregryn utan att grynen går sönder för mycket. Blanda blåbär med strösocker och potatismjöl och häll fyllningen i botten av en form. Strö smuldegen över blåbärsfyllningen och grädda pajen gyllene i mitten av ugnen i cirka 25 minuter. Servera blåbärspajen varm med mjuk vaniljglass eller vaniljsås.

jana –   – (15 september 2012 04:40)  

Grattis till er flicka!,ligger sömnlös pga min pojke på en månad:o kom på att kolla in din blogg sim jag älskar. min man är från Turkiet så jag försöker lära mig dina recept:) önskar er all lycka o hälsa!

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP