Ugnsgratinerad rödbeta med fetaost

rodbeta2

rodbeta

Min 5-åring här hemma är alldeles stormförtjust i blommor. När vi går runt i shoppingcenter så är leksaksaffären och blomaffären ett måste för honom. Den här gången fick de bli söta viden.

När jag äter rödbetor kommer jag att tänka på en före detta kollega som alltid hade rödbetor i sin matlåda på något sätt. Allt han åt var rödfärgat. :) Här hemma blir det oftast ugnsgratinerad rödbeta ihop med potatis, palsternacka och morötter. Eller rödbetsröran som jag brukar göra genom att mixa kokt rödbeta med fetaost. Idag blev det istället rödbeta med fetaost i ugn.


Ingredienser, 2 personer
8 rödbetor
100 gr fetaost
Solroskärnor
salt, peppar, timjan

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj in formen med olja.
Koka rödbetorna i cirka 10 minuter. Lägg i en ugnsform och strö över salt, peppar och timjan. Smula över fetaosten, strö över solroskärnor och laga i cirka 20 minuter tills de är mjuka. Servera gärna lax, kyckling eller exempelvis quinoa till.

Amy's piece of cake  – (30 januari 2012 22:54)  

Underbara bilder! Ja, feta eller chèvre passar fint till rödbetor gott!

Sv: Absolut jag bjuder på indiskt och du bjuder på turkiskt, it's a deal! :)

Alexandra - Kärlek på tallrik  – (1 februari 2012 23:39)  

Ååh, rödbetor och feta är bästa kombinationen! MUMS <3

Fröken Dill  – (3 februari 2012 17:04)  

Rödbetor och fetaost är verkligen så gott ihop.

Jag har ett superstarkt barndomsminne av just videkissar. Kan väl ha varit fyra år när vi hittade sådana på promenad med dagmamman i vårvinterskogen. En helt underbar dag minns jag...
Konstigt hur vissa saker riktigt etsar sig fast i minnet, medan andra glöms snabbt.
Fredagshälsningar från fröken Dill

Jenny  – (26 februari 2012 22:56)  

Såg inte så tokigt ut :)!!

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP