Äppelkaka med vaniljsås

appelkaka

Äppelkaka med vaniljsås är en klassiker här hemma och alltid lika gott.

Igår kväll började jag läsa "Bröderna Lejonhjärta" för Emin och jag läste hela tre kapitel och han fortsatte lyssna. Han verkligen älskar böcker och det är så kul att se. Och när han inte förstår något ord frågar han betydelsen för att lära sig. 5-åringar är verkligen härliga.

125 g smör
1 ½ dl socker
2 ägg
2 ½ dl mjöl
½ tsk bakpulver
2 msk mjölk

3-4 äpplen
1-2 msk socker
1 tsk kanel

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Rör smör och socker pösigt. Tillsätt ett ägg i taget. Tillsätt mjöl, bakpulver och mjölk. Smöra och bröda en form (cirka 24 cm i diameter) och häll i smeten.
Skala och skiva äpplena, stick ner bitarna i smeten. Blanda socker och kanel, strö över kakan.
Grädda i 30-40 min.

Amy's piece of cake  – (14 november 2011 18:58)  

Fin äppelkaka och alltid gott precis som du skriver!

Remsan  – (18 november 2011 23:33)  

Mmm... Så god den ser ut.
Det är så roligt hur uppslukade de kan bli av böcker. Lowes dagisgrupp höll på länge med böckerna om Fru Skräck. Var det enda han pratade om :-)

Alexandra - Kärlek på tallrik  – (23 november 2011 21:55)  

åh, Bröderna Lejonhjärta är en stor favorit hos mig, det är inte många böcker som slår den <3 Och Äppelkakan ser alldeles ljuvlig ut! Jättefin bild!

Anonym –   – (2 december 2011 00:46)  

Åh, jag följer din blogg och väntar med spänning för varje nytt recept som kommer upp! Min karl har många gånger undrat hur jag lyckats så bra med maten,och då kan man få suga åt sig lite utav äran,han behöver ju inte veta allting :)Fast det egentligen är din förtjänst i slutänden Yasemin :)
Sluta för guds skulle inte blogga, du är ju så duktig! Tycker du om att pyssla och göra naglarna fina? Då har min vän Johanna en tävling i sin blogg http://skonhetsbloggen.devote.se/ , jag ville bara tipsa dig! Caroline

Anonym –   – (24 december 2011 11:58)  

Gjrode denna, men min blev inte alls lika hög :(

Yasemin  – (2 januari 2012 11:01)  

Caroline tack vilket värmande inlägg :). Tack för tipset oxå. Hoppas du får ett härligt nytt 2012. kram.
Anonym: :( Tråkigt. Hoppas det var god ändå.

Anonym –   – (10 juni 2015 12:50)  

Äppelkaka ser jättegod ut. Ska man smälta smöret eller röra det med sockret?

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP