Gryta på gröna linser med potatis och morot (Mercimek)

mercimek2

Det har varit lite lugnt här. Det har varit rena sjukstugan här hemma, så de varma dagarna var inte till min fördel direkt den här gången. I början kunde jag inte äta något och försökte jag äta något så smakade det bara ingenting. Så nu är jag i alla fall tacksam att jag har smaken tillbaks. Finns det något bättre än att äta mat. :) På tal om det ska titta på Jamie Olivers mat på 30 minuter-program nu.
Här kommer dagens vardagsmat på gröna linser.

Ingredienser
3 dl gröna linser
1 st gul lök
1 st buljong
2 st morot
1 st potatis
1 msk tomatpuré
3 msk olja
Vatten
salt, peppar

Gör så här
Förbered grönsakerna genom att hacka potatis och morot. Hacka löken i tärningar och fräs i en kastrull med olja tills de får färg. Lägg i tomatpurén och fortsatt röra om. Häll i lite vatten och fortsätt rör om och låt småputtra på låg värme. Skölj av linserna och lägg i grytan tillsammans med grönsakerna. Häll över vatten så att det täcker ingredienserna och låt koka upp. Sänk sedan värmen och laga tills grönsakerna mjuknar.

tina  – (3 juli 2011 20:58)  

Jag som skrattade åt min sambo tidigare idag när han ville äta böngryta. Men, nu vill jag också ha när jag ser det här!!

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP