En riktig törstsläckare

karpuz

Vilket väder! Vattenmelonen är en riktig törstsläckare. Att få en bra vattenmelon är lite av en tur. Vissa slår på den och lyssnar medans andra tar en under armen och hoppas på det bästa. Ifall man inte blir mätt kan man äta vattenmelonen med fetaost och bröd till. Det är vanligt i Turkiet speciellt bland studenter. I Turkiet brukar lastbilarna om somrarna åka runt bland husen och sälja vattenmelon. Lastbilen är lastad med ett flertal meloner som säljaren kastaren till köparen vid eventuell affär.  Men något annat recept har jag inte provat med denna läskande frukt. Har ni?

Remsan  – (11 juni 2011 15:53)  

Ja, det är verkligen en chansning när man köper vattenmelon.
Jag tycker det är gott i sallad tillsammans med chèvre, mynta och pumpakärnor.

Åsa  – (12 juni 2011 13:05)  

Oh ja, jag använder gärna vattenmelon i sallad! Den kan blandas till av till exempel färsk spenat, mangoldskott, blandade cocktailtomater (utan kärnhusen), tunna strimlor av rödpaprika, getfetaost, färsk koriander, hallonvinäger och rostade sesamfrön.
Eller i vanlig fruktsallad med t ex nektarin och jordgubbar också, och med en klick turkisk yoghurt.

Tina N  – (15 juni 2011 11:41)  

Prova att ta på lite flingsalt. Det tipset fick jag av en kollega, som kom från Kina.

Sedan kan man frysa bitar och då blir det isglass!

Cecilia  – (17 juni 2011 17:09)  

Vattenmelon är så gott. Älskar! Jag fryste in för ett tag sedan för att göra granité, men det har inte blivit av ännu. Men jag hoppas :) Annars är den ju väldans god som den är också.

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP