Turkisk pide

pide2

pide

Imorgon är det "Halv åtta hos mig" träff hos en av grannarna. Vi är åtta personer. Värdinnan gör efterrätt och huvudrätten. Utifrån ska två personer ta med sig något. Jag tänkte ta med mig dessa pide som jag har gjort i olika smaker. Tidigare är det någon som frågat om dessa, jag hoppas du ser det här receptet nu. Smaklig måltid.

Ingredienser, 12 st stora pide
4 dl ljummen vatten
1 pkt färsk jäst
ca 10 dl vetemjöl
4 msk olivolja
1 tsk salt

Uppvispat ägg till pensling

Fyllning
1. Cheese - Riven ost
2. Vegetarisk - champinjoner, tomater, riven ost, oliver
3. Getost - smulad getost, persilja, ev. tomat
4. Meat - Köttfärs, persilja, kryddor

Lös upp jästen i ljummet vatten i stor skål. Häll i olja, salt och arbeta in mjöl tills du får en smidig deg. Låt jäsa i cirka 30 minuter. Dela degen i 12 delar och kavla ut varje deg tunt till en avlång rund form. Fyll med valfri fyllning och vik in kanterna så inget rinner ut. Låt jäsa i 10 minuter. Pensla med ägg. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda i mitten av ugnen i cirka 10-15 minuter tills de får färg.

Cupcakesfluffan  – (28 maj 2011 19:57)  

Så gott, det där måste jag verkligen testa att göra

Ann-Louise  – (30 maj 2011 17:09)  

Det här receptet gillar jag verkligen! Måste provas - framför allt kombination 3... :)

Paulina  – (31 maj 2011 11:44)  

Åh, tack för receptet, det är så gott med pide!

Yasemin  – (31 maj 2011 20:36)  

Vad roligt att så många gillar detta :)

charlotta  – (2 juni 2011 10:26)  

TACK för receptet! det här måste jag prova såklart jag kommer hem till stan igen!

Mårtenssons kök  – (7 juni 2011 21:44)  

Det är så gott, vi har ätit det flera gånger på våra Turkietresor. Så kul att vi kan baka egna nu också:) Tack!

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP