Somrig citronpaj med marängtäcke

citronpaj

Fick ett infall och svängde ihop en paj som jag velat göra länge. Äntligen blev det av och mycket gott.  Det fanns lite olika recept på pajen så jag gjorde som vanligt att jag kollade på olika recept och gjorde det som jag tror är enklast och ger bäst resultat.  I detta fall blev det Leila Lindholms recept med lite ändringar. På fredagar brukar jag titta på en turkisk tv-serie som heter "Adini Feriha koydum". Till det behöver man ladda med något gott. :)

Ingredienser, 6 personer
Pajbotten
3 dl vetemjöl
100 g smör
1 msk kallt vatten
1 äggula

Fyllning
2 ägg
2 dl florsocker
1 mogen citron
75 g smör

Maräng
4 äggvitor
1 1/4 dl strösocker

1. Skär smöret till pajbottnen i mindre bitar. Smula med fingertopparna samman mjöl och smör eller kör några ögonblick i matberedare. Sätt till vatten och äggula och kläm ihop till en deg. Knåda så lite som möjligt. Sätt ugnen på 200°.
2. Kavla ut degen och klä en pajform med lös botten. Låt formen stå kallt cirka 30 minuter. Fäst aluminiumfolieremsor runt kanten så att inte degen kryper ner. Förgrädda pajskalet 10 minuter i 200° på nedersta falsen.
3. Smält smöret till fyllningen. Sikta florsockret genom en finmaskig sil. Vispa sönder äggen lätt och blanda med florsocker, saften av citron och avsvalnat smör. Fyll blandningen i pajskalet. Grädda 15-20 minuter i 200°, tills fyllningen stelnat. Låt pajen svalna.
4. Vispa äggvitorna och strösockret till hårt skum. Bred marängsmeten över pajen. Grädda under grillelementet i 4-6 minuter tills den blir gyllenbrun.

Remsan  – (22 maj 2011 18:30)  

Citronpaj är inte fel att ladda med :-) Gott gott gott....

Helena Ljunggren  – (23 maj 2011 10:27)  

Vill man knocka och läska mig ska man bjuda på citronpaj. Jag faller som en fura. Det finns nog inget godare. Syrligt och sött i samma, det är allt som behövs :D

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP