Risdessert i ugn (Firinda sütlac)

firinsutlac

Efter att för ett år sedan ha lärt mig göra Sütlac har det blivit en stående favorit här hemma. Emin älskar det och går runt och frågar när jag ska göra det igen. :)  Man kan också grädde den i ugnen. Smaken blir då lenare och mer mjuk.

Igår åt jag grillade mackor på Zetas trädgård. Det är riktigt mysigt och en lugn oas så här mitt i vintern. Jag hade tyvärr inte med min kamera så ni får nöja er med att gå in på deras hemsida. :) Trevlig kväll.

Ingredienser
1/2 liter mjölk
4 msk strösocker
1 dl ris
1 äggula
1/2 tsk vanilin

Gör så här
1 Koka riset med 3 dl vatten i cirka 10 min tills de svällt upp och mjuknat. Sila av vattnet.
2 Häll mjölken i en kastrull och lägg i ris. Koka upp och låt det småkoka samtidigt som du rör om försiktigt på låg värme i ca. 15-20 min. Du märker när mjölken tjocknar.
3 Tillsätt vanilin och strösocker. Vispa äggulan och tillsätt. Koka lite till.
4 Häll upp i portionsskålar och ställ  på en ugnsplåt med vatten så Sütlacrn inte fastnar i formarna. Grädda i ugnen på 180 grader tills de får färg.

Cupcakesfluffan  – (12 mars 2011 16:43)  

låter himla gott, har aldrig ätit det så det måste jag testa att göra här hemma

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP