Oxfilé med bernaisesås & rostade grönsaker

oxfile

Idag blev det oxfilé med bernaisesås här hemma. Så himla gott och enkelt.

Jag är så himla glad att jag hittat mitt fotostativ och makroobjektiv. Nu ska jag börja testa fota med systemkameran i manuella läget och se hur mycket man kommer ihåg. Lite trixigt är det att få kort skärpedjup. Då tar jag till fuskvarianten och efterbehandlar dem i photoshop. :)

Ingredienser, 4 personer
700 gram oxfilé
1 st vitlöksklyfta
salt och peppar
rapsolja, till stekning
smör

Putsa oxfilén ren från hinnor och senor. Gnid in den i pressad vitlök och salt och peppar. Bryn den runtom i en stekpanna. Värm ugnen till 150 grader. Sätt en stektermometer i mitten på oxfilén och ställ in i ugnen. Stek köttet till önskad innertemperatur (cirka 60-65 grader för mediumstekt kött). Ta ut formen och låt oxfilén vila cirka tio minuter i folie innan den skivas. Servera med bernaisesås och rostade grönsaker.

feyza –   – (12 mars 2011 00:28)  

60 grader baya bi rosa olmuyomu yasemin?? Ben bugun lammracks yaptim, 65 graderde,den va inte blodig ama baya bi rosaydi,hiiiic sevmedim..:)
Acaba oxfile yapinca 70 gradermi yapsam diyorum?...

Yasemin  – (12 mars 2011 01:52)  

Canim zevk meselesi bu, sen 70 dene bide. Ben pempe olunca seviyorum. :) ama haklisin 65 belki daha iyi olur.

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP