Mustig köttgryta (Güvecte et sote)

kottgryta

Här är min fina form från Rice. Tänk att den gör verkligen bilden med sin fina form och pastellfärg. För maten blir ju så mycket godare när det ser gott ut. I helgen var jag hemma hos en vän och blev bjuden på köttgryta, så jag blev sugen och provade något liknande. Det blev riktigt gott och perfekt lagom starkt.

Ni har börjat bli fler som besöker min sida, Välkomna. :) Fortsätter ni besöka mig så ofta blir jag taggad till att laga mer. Snart börjar jag drömma om mat :)...Jättekul att ni kommer hit. Skriv gärna några rader på vad ni vill läsa mer om. Jag har fått lite olika frågor på mail och försöker svara på dem så gott jag kan. Trevlig fortsatt vecka. Glöm inte att äta semla idag. :)

Ingredienser
500 kg grytbitar av nötkött
250 gram champinjoner
2-3 st tomater
3 st charleston (turkisk grön spetspaprika)
1 st gul lök
1 msk tomatpuré
2 dl vatten
Färsk timjan
Salt, peppar, krossad rökt rödpeppar (kirmizi biber)
Olja

Gör så här
Skär grytbitarna i lite mindre bitar. Bryn i olja på låg värme tills de får färg och vätskan försvinner nästan helt.
Finhacka löken och bryn med köttet tills det får färg. Lägg i tomatpurén och låt den gå in i köttet genom att röra om lite gran. Ta bort skalet på tomaterna och finhacka. Hacka även paprikan och skiva champinjonerna. Lägg i de hackade tomaterna, paprikan, champinjonerna och vatten. Låt det koka och sänk värmen till det lägsta. Låt långkoka i cirka 1 och en halv timme tills kötter är mjukt. Smaka av med salt, peppar, rödpeppar och hackad färsk timjan. Lägg över i en ugnsform och laga i ugn i cirka 15 minuter på 200 grader. Servera med ris.

Cupcakesfluffan  – (8 mars 2011 21:29)  

Vilken härlig gryta och här har det allt ätits semla idag :-)

Martina  – (9 mars 2011 07:15)  

Visst är dom härliga, Rice formarna, har själv en rosa ;-)

Anna  – (9 mars 2011 07:52)  

Formen är ju ur-snygg!!!! Färgen är så härlig, det behövs den här tiden, så man får lite vår-känslor! Gryta är ju SÅ gott också, håller med om att allt smakar mycket bättre om det är snyggt också! Kram Anna

charlotta  – (9 mars 2011 11:43)  

formen ser mycket tjusig ut!

Frida  – (9 mars 2011 22:34)  

Vad roligt att du har varit inne på min blogg och kommenterat:)
ser att du har en "matblogg" så roligt. Nu har jag en till bra och rolig blogg att följa :)
mvh/ Frida

Nellie - Sockertussen  – (9 mars 2011 23:09)  

Vilken underbar gryta!
ser så himla god ut =)

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP