Jordärtskocka välkommen i mitt hem

jordartskocksoppa

jordartskocksoppa2

Det var första gången jordsärtskocka äntrade vårt kök, men absolut inte sista. Men det var lite bökigt att berätta för Emin vad det var, eftersom han sov när jag gjorde i ordning det och inte fick se knölarna.
Jag: Emin sätt dig, vi ska äta jordärtskocksoppa.
Emin: Mamma, är det ärter. Usch blää.
Jag: Nej Emin, det är jordärtskocksoppa, nästan som potatis.
Emin: Ja, det luktar potatis och lök.
Jag: Nej, Emin jag har inte i lök för du gillar inte det utan det är jordärtskocksoppa med grädde.
Emin: Mamma har du kokat det.
Jag ger upp. :) Emin smaka bara. Hehe....

Men ni som vet vad jag pratar om gud vad gott det här var. Så len och söt smak. Saknades bara en pilgrummussla i så har vi en höjdar förätt. Jordärtskocka välkommen i mitt kök.

Ingredienser, 4 personer
300 g jordärtskockor
8 dl grönsaksbuljong
3 dl grädde
1 tsk salt
0,5 dl persilja, hackad

Gör så här
Skala jordärtskockorna och lägg dem i kallt vatten. Koka jordärtskockorna mjuka i grönsaksbuljongen cirka 15 minuter. Tillsätt grädde och hetta upp soppan. Smaka av med salt.
Mixa soppan slät. Strö över persilja vid serveringen.

Remsan  – (6 mars 2011 15:11)  

Jordärtskockssoppa är ju bara så gott. Jag brukar toppa den även med lite rökt kött, gärna vilt.

Yasemin  – (6 mars 2011 20:52)  

Emmy: Bra tips, låter som om det skulle fylla sin funktion väldigt bra i denna soppa.

Cecilia  – (9 mars 2011 12:16)  

Ja, visst är det gott med jordärtskockssoppa! En av mina absoluta favvisar. Härliga bilder!

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP