Gratinerad blomkålsmos med parmesanost

blomkålsmos

Blomkål brukar jag ofta använda rå i sallader. Tänk att man kan göra mos av blomkål. Den tanken skulle nog aldrig slå mig om jag inte sett det på andra bloggar. Det är mycket nytt man lär sig och provar på tack var bloggande och matintresse, ;) Ett bra alternativ istället för kolhydrater. Däremot skulle jag ha svårt för att plocka bort kolhydrater helt och hållet i min mat, men man kan ju minska på det och byta ut det ibland. Jag är mer i tron att man ska äta vanligt i måttliga mängder och försöka få i sig av alla näringsämnen. Men det är klart, har man problem på ett eller annat sätt kan man alltid prova olika metoder.

Jag gratinerade min blomkålsmos och den fick en mycket mer vuxensmak. :) Voila!

Ingredienser, 4 personer
1 normalstor blomkål
25 gram smör
1 msk vetemjöl
2 msk grädde
1/2 dl riven parmesanost
salt, peppar

Garnering Riven parmesanost


Gör så här
Koka blomkål mjuk i vatten. Häll av vattnet och mixa till mos.
Smält smöret i en kastrull och lägg i mjöl. Rör om tills det får färg. Tillsätt moset och rör om på medelvärme. Lägg i salt, peppar, hälften av osten och grädden. Rör om allt till en mos och puttra någon minut. Häll upp moset i portionsformar. Strö över lite parmesanost. Gratinera i mitten av ugnen i cirka tio minuter tills det tar färg och osten hr smält på 175 grader.

Not. Jag brynde även lite kött med lök och paprika och tomatkross, som jag sedan placerade över moset och sist lite ost på.

Helena S  – (6 mars 2011 19:14)  

Kolhydrater hör till mina allra bästa vänner. Det här ser jättegott ut! :-)

Birgitta Höglund's Mat  – (6 mars 2011 19:29)  

Hej Yasemin. Vad läckert det ser ut, kan intyga att blomkålsmos är väldigt gott ;)

Kommit hem till snön från Turkiet idag, så nu kan jag äntligen titta in här igen..
Tyvärr var din blogg censurerad hela tiden där nere, sista tiden även flera andra av de bloggar jag besöker. Fick bara upp en text där det stod att ett regeringsbeslut hindrade åtkomst till sidan.
Synd, för jag tror att många skulle vilja följa din blogg i Turkiet.

Har just haft premiär på mina recept i Hello Alanya Magazine, en väldigt fin månadstidning som kommer ut på Holländska och Engelska. Jättekul att få sprida min mat till alla turister som kommer på besök till Alanya i år.

Nu kommer jag att titta in här oftare för lite ögongodis, för det dröjer ända till oktober innan vi åker tillbaks och får njuta av den goda Turkiska maten.
Ha det bra. Kram Birgitta

Yasemin  – (6 mars 2011 20:50)  

Helena: Det är skönt att det finns bloggare som har sådan härlig humör som du. :)

Birgitta: Välkommen hem. Jaha, vad märkligt. För jag bloggade ju från Turkiet i somras, och en vän till mig i Turkiet följer mig. Kanske beror på uppkopplingen i antalya eller ngt? Hur som nu kan du följa mig, vilken är en ära för mig. :) Ja, jag har läst om att dina recept har blivit publicerade. Det är jättekul, Grattis. :) Själv kommer jag åka till Cappadocia i slutet av juli-augusti och äta goda färska grönsaker från farfars åker. Allt gott. Kram.

charlotta  – (7 mars 2011 10:05)  

jag är en riktig blomkåls-älskare, brukar koka den och äta med stuvning. mums! och jag håller med - jag hade aldrig kunnat ge upp kolhydrater helt och hållet.

Li  – (7 mars 2011 12:07)  

Vad smart! Det ser dessutom jättegott ut, vackert med genomskibliga formar!
Brukar göra liknande, fast med broccoli, muskot och lite vispgrädde :)

www.frusofie.se  – (8 mars 2011 15:53)  

Blomkålsmos är så gott, har dock aldrig testat med parmesan så tack för tipset!

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP