Aubergine med tomatfyllning (Imam bayildi)

imambayildi3

imambayildi2

imambayildi

Det vanligaste är att man har köttfärsfyllning i den här rätten. Men man kan också göra den med tomatfyllning och jag måste säga att det blev mycket lättare och väldigt gott. Imam bayildi betyder imamen som svimmade. Varför imamen svimmade när han åt den här rätten finns det många historier om. Auberginen är också speciella, dem är smala och utan kärnor och finare (kallas kemer patlican på turkiska). Men det går bra med vanliga aubergine också.

Jag har varit ute med grannen i det fina vädret. Jag hade med mig oboy till barnen. Och nu är Emin riktigt trött och sover i mitt knä. Sweet. :) Ikväll ska jag äta ute med ett par vänner, så jag får kolla på melodifestivalen senare. Ser ni förresten på bilderna att jag lyckades få oskärpa. :) Ha en bra kväll.

Ingredienser, 4 personer
4 st aubergine
1 msk olja (för penslig)

Tomatfyllning
4 msk olja
1 st lök
2 st tomater
4 st vitlöksklyftor
2 dl vatten

Garnering Parmesan

Gör så här
Skölj aubergine under vatten.  Vissa låter dem stå i salt vatten en kvart för att få bort den bittra smaken, jag brukar dock hoppa över detta pga. tidsbrist. Skala bort skalet lite grann, så att man fortfarande kan se att det är en aubergine. Grilla i ugnen på 200 grader i 20 minuter så att de lite mjuka.
Skiva löken och finhacka tomaterna. Dela vitlöken på hälften. Bryn löken i olja tills de får färg. Tillsätt tomaterna och vitlöken. Låt puttra på medelvärme i cirka tio minuter. Ta ut auberginen och gröp ett hål i mitten. Fyll med tomatfyllningen. Strö över parmesan. Häll vatten i botten av ugnsformen. Baka i ugn i cirka 30 minuter tills det fått färg. Servera med ris.

charlotta  – (14 mars 2011 09:26)  

mycket tjusig bild! och det låter otroligt gott, jag älskar ju också aubergine. hoppas du får en fin vecka!

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP