Fettisdagen närmar sig...

semlor

Vissa saker kan man inte få för många av. Semlor är en av dessa. Tror att jag skulle kunna få i mig alla på brickan här. :)

Själv har jag varit sjuk hela veckan. Har legat helt väck tre dagar i sträck nu och inte kunnat röra på mig. Det jag äter smakar inget. Jag vill inte ens dricka vatten eller kaffe. :( Och det är då jag inser och är tacksam för min hälsa. Önskar mig själv och er först av allt en God hälsa. Och till det lite positivt tänkande så får ni ett gott liv mina vänner. :) Carpe Diem - Fånga dagen!

Ingredienser, 20 st bullar
1 msk kardemumma
3 dl mjölk
50 färsk jäst för söt deg
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
150 gr mjukt smör
1 ägg
cirka 11-12 dl vetemjöl

Mandelmassafyllning
400 gr mandelmassa
25 gr smör
Skvätt mjölk

Gör så här
1 Värm mjölken och kardemumman till 37 grader.
2 Smula ner jästen i en bunke och lös den med mjölken, strösocker, salt, smör och ägg.
3 Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg. (Den får inte bli för hård)
4 Jäs degen under bakduk i ca 40 min.
5 Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 20 bitar. Forma till runda bullar.
6 Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 200 grader. Jäs under bakduk i ca 40 min.
7 Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda dem i mitten av ugnen i 6-7 min. Lå svalna
8 Blanda fyllningens ingredienser med en handmixer. Fyll bullarna med mandelmassafyllningen och grädden.

Erika - Bakglädje  – (4 februari 2011 12:52)  

Vad jobbigt att du varit sjuk. Hoppas du är på benen snart igen.
Semlor har jag inte bakat än och faktiskt inte köpt heller. Blig sugen nu när jag ser de tlite överallt.

Mårtenssons kök  – (4 februari 2011 17:31)  

Usch, inte roligt att ligga sjuk. Ja, man uppskattar verkligen att man får vara frisk, peppar, peppar... Här nere hos oss vandrar det runt både förkylningar och magsjukor, usch och fy!

Hoppas du kryar på dej och får en trevlig helg!

Cupcakesfluffan  – (5 februari 2011 06:53)  

inte kul att vara sjuk men semlorna ser himla goda ut, funderar på att baka lite semlor till sambon i helgen

charlotta  – (5 februari 2011 08:57)  

stackars, hoppas att du mår bättre snart! jag tittar in här allt som oftast, din blogg är en av mina favoritbloggar! älskar dina recept! :=)

hoppas att ni får en fin helg!

kram!

Yasemin  – (5 februari 2011 13:11)  

Erika: Jag blev också uppmärksam på semlor när jag såg dem på bloggar.
Anki: Tack det samma.
Linda: Do it. FInns inget godare tycker jag. :)
Charlotta: Tack, det var snällt av en som har en så fin blogg själv. :) Jag mår något bättre, hoppas att jag blir helt frisk till måndag.

Nena  – (5 februari 2011 18:20)  

Gott med semlor, maste se till och baka dem detta aret med. Trakigt att du varit sjuk, har haft mannen hemma hela veckan men nu antligen ar han frisk. Hoppas att du mar battre:)
Kramar,
Nena

Hanna - Bakfnatt  – (8 februari 2011 20:00)  

Mums så gott det ser ut, är verkligen svag för semlor!!

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP