Färgsprakande morotssoppa

morotssoppa

Det är gott med värmande och färgsprakande soppa, men även en servis i färg gör mycket. Jag köpte lite nya formar från rice i helgen, som jag visar upp senare. I söndags var jag hemma hos en vän, vi har en liten stående "halv åtta hos mig" fast med buffévariant en gång i månaden. Hon hade gjort en jättegod auberginerätt, mmm. Och en jättegod chokladbrownie tårta som jag visar upp här senare. Och nästa vecka då ska jag hem till en annan "halv åtta hos mig grupp" och där har vi istället 3 rätters på menyn.

Är det många av er som har sportlov? Vad har ni för er? Jag skulle så gärna vilja åka skidor nu.  När ni kommer in från kylan är det gott med en soppa. :) Jag försökte flera gånger få med creme fraischen på bild, men den sjönk till botten. Det där med densitet, hur vinner man över det när man vill få till ett snyggt foto? :)

Ingredienser 4 port:
5 morötter
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 stor potatis
3 msk olja
6 dl grönsaksbuljong
2 msk färsk bladpersilja
salt & peppar
½-1 dl grädde

2 dl creme fraiche

Skala och hacka lök och vitlök. Fräs dem mjuka i en kastrull tillsammans med lite olja. Undertiden, skala morötterna och skär dem i småbitar. Ha i morötter och buljong i kastrullen. Låt allt koka tills morötterna är mjuka. Rör i kryddorna och mixa soppan slät med mixerstav eller i matberedare. Ställ tillbaka kastrullen på plattan och rör i grädden i soppan, låt allt koka upp och servera tillsammans med creme fraiche.

Erika - Bakglädje  – (28 februari 2011 19:33)  

Soppa är gott. Nu var det ett tag sen jag lagade soppa men det är nog dags att göra det. Din morotssoppa ser jättegod ut.

Cupcakesfluffan  – (28 februari 2011 20:23)  

Soppa äter vi inte så ofta här hemma, får nog bli ändring på det :-)

Fröken Fräken  – (2 mars 2011 16:55)  

Hej Yasemin! Om du gillar Rice, så finns det och många andra märken hos oss.
Bästa hälsningar Fröken Fräken

Yasemin  – (2 mars 2011 23:46)  

Fröken Fräken, tack det är bra att veta när shoppingsuget kommer igen :)

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP