Pasta med spenat och valnötssås

pasta1

Åkte skridskor med sonen i förrgår och vilken träningsvärk jag har av att ha burit honom tills han fattade mod och kunde stå på egna ben. :) Det är så kul att se att han hade viljan i alla fall. Tänk om man själv också kunde åka lite bättre då hade det varit enklare att lära honom. :)
Minns då jag var liten, kanske 10-11 år och vi åkte ut med skolan för att åka skridskor. Jag frös så om fingrarna och tårna och kunde inte sätta på mig skridskorna. Fröknarna måste väl ha tyckt att jag var tråkig som inte ville prova på. Problemet är den att jag har Raynauds syndrom, vilket innebär att mina fingrar blir vita och jag kan inte röra dem i kyla. Men till slut brukade jag i alla fall prova. Tur det, annars hade jag kanske inte kunnat våga åka idag. För när man väl står där på isen och har värmt upp så kommer det tillbaks hur man ska åka och det är så befriande att åka runt på isen. :)


Den här pastan bjöd mamma på. Den är enkel och funkar bra som vardagsrätt.


Ingredienser, 4 personer
280 g pasta t ex spagetti
350 g färsk spenat
2 dl lättcrème fraiche
salt
1 krm peppar
2 pressade vitlöksklyftor
4 tomater
1/2 dl (ca 35 g) hackade valnötter

Gör så här
Koka pastan i rikligt med lättsaltat vatten enligt förpackningens anvisning. Tina spenaten enligt förpackningens anvisning. Blanda spenaten med lätt crème fraichen och lått puttra ca 5 minuter. Smaka av med salt, peppar och gärna vitlöksklyftor. Skölj och tärna tomaterna. Blanda ner tomaterna i kastrullen. Låt pastan rinna av. Servera med spenatsåsen överströdd med valnötterna.

Källa: Buffé

Maria –   – (26 januari 2011 10:51)  

Hej Yasemin! 

Jag googlade på turkisk mat för en tid sedan och hamnade på din fina blogg. Tack för många bra recept!  Jag har förresten också Raynauds syndrom. Får jag fråga hur länge du har haft det, och om du har något bra tips för att inte känna av besvären? : )

Allt gott, 
Maria

Mårtenssons kök  – (26 januari 2011 16:48)  

Att åka skridskor är som att cykla nästan, det sitter i ryggraden på något sätt...
Låter som en god pastarätt, de kan man inte få för många bra recept på!

Remsan  – (26 januari 2011 23:26)  

Min man har samma problemmed fingrarna. Ser hemska ut när han varit ute på vintern.
Jag tror aldrig jag kommer bli bra på att åka skriskor. Jag är lika rädd för att ramla som när jag var yngre.
Spenat och valnötssås låter ju bara hur gott som helst!

Helena S  – (28 januari 2011 20:04)  

Vilket gott recept! Jag älskar att åka skridskor, vi åkte alltid på isen utanför sommarstugan när jag var liten. En gång var isen lite för tunn, och då blev det kallt om benen... ;-)

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP