Nyårs kalkonen

kalkon

Mitt minne av kalkonen är från skolbal middagen i nian. Då var den torr och smakade inte alls mycket. Så när Semra sa att hon skulle bjuda på kalkon förväntade jag mig detsamma. Men vilken tur att hon är en perfekt matlagare, för kalkonen var verkligen saftig och smakade väldigt mycket. Jag har tyvärr inte något riktigt recept, men kan säkert ta fram det om någon behöver det. Det som var hennes tricks var i alla fall att tina kalkonen under 2-3 dagar beroende på storlek. Sedan marinera den i en påse med örter, kryddor och honung under dagen. Till sist steker man den i ugnen med en form fylld med vatten och penslar emellenåt med marinaden tills den når rätt innertemperatur. Därefter lät hon den stå kvar i eftervärmen. Så hädanefter kommer mina kalkonminnen vara positiva och det blir självklart en kalkon till nästa nyår. :)

Martina  – (9 januari 2011 11:25)  

Jag har själv aldrig tillagat kalkon, beror nog också på mina förutfattade meningar om "torr" kalkon men nu har man ju sett hur Jamie Oliver gör sin kalkon och den ser ju allt annat än torr ut....

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP