Hemlagad rostbiff i ugn

oxfile

Tycker det går väldigt bra på TV nu. Skavlan har börjat med ny säsong. Matprogram som Svenska mästerkocken, halv åtta hos mig och Leilas program. Solsidan och minuten idag. Får se hur mycket jag hinner följa. :) Och ni glömde väl inte lyssna på mig på radion :) då kan ni lyssna här.

Här är Semras goda hemgjorda rostbiff från Nyårsafton. Det var så himla gott och vilken skillnad det är i smaken från färdigköpt i butiken. Hädanefter tänker jag också göra egen rostbiff.

Ingredienser
2 dl persilja
1 dl gräslök
2 msk färsk oregano
2 msk färsk fransk dragon
1 msk färsk timjan
nymald svartpeppar
flingsalt
2 pressade vitlökar
1 kg rostbiff

Gör så här
Mixa de färska örterna, vitlöken, salt och peppar till en smet.
Ta bort ev senor och fettbitar på utsidan av rostbiffen och täck den därefter med örtblandningen runt hela köttbiten.
Lägg rostbiffen på ett oljat ugnsfast fat och stoppa in i ugnen på 200° i 45-50 minuter. Kolla när rostbiffen är klar enligt stektermometern (57-62° ungefär). Ta ut rostbiffen och låt stå och svalna innan du skär upp den i tunna skivor. Servera rostbiffsskivorna med potatissallad.

Martina  – (17 januari 2011 19:31)  

Ja, det är mycket man ska hinna med och se på ;-) Kul med mästerkocken nu tycker jag!

Cupcakesfluffan  – (17 januari 2011 20:56)  

Hemmagjord rostbiff, så gott :-)

Remsan  – (18 januari 2011 21:01)  

Hemgjord rostbiff och den man köper är som natt och dag. Jag hinner inte kika på tv så mycket. De program jag vill se är oftast när barnen äter kvällsmål och ska lägga sig.

Yasemin  – (18 januari 2011 21:15)  

Emmy: Joo tyvärr ligger ju tiderna på tv-programmen lite dåligt. Har därför upptäck svtplay, tv4play, osv :)

Helena S  – (23 januari 2011 19:44)  

Egen rostbiff låter ju super, det borde jag ta och testa nästa helg! Låter lyxigt!

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP