Syrlig jordgubbspaj

hallonpaj2

hallonpaj

Ingredienser, 6-8 bitar
150 g smör
3 dl mjöl
1 dl socker
2 tsk bakpulver

Fyllning
2 dl creme fraiche
1 dl frysta bär ex. jordgubb, hallon
2 tsk vanillin
1/2 dl strösocker
1 ägg

1. Börja med pajdegen. Smält smöret och ställ det åt sidan.
2. Blanda mjöl, socker och bakpulver i en stor skål. Häll över det av svalnade smöret och blanda till en deg. Det blir en ganska grynig massa.
3. Tryck ut degen i pajformen. Det går bra att använda en vanlig pajform, men helst en med löstagbar botten.
4. Blanda ihop fyllningen utom hallonen. Lägg creme fraiche, socker, vaniljsocker och ägg i en skål och blanda ordentligt.
5. Lägg först hallonen över de obakade pajskalet och häll sedan över fyllningen. Grädda i mitten av ugnen, 200 grader i 30 minuter. Låt pajen svalna före servering.

Erika - Bakglädje  – (18 januari 2011 22:42)  

Fick nästan lite sommarlängtan där när jag såg att det var jordgubbar i. :-)
Ser väldigt gott ut.

Anonym –   – (19 januari 2011 10:59)  

Hej. Tycker du ska förlägga dina bakverk hemma hos mamma,så jag får känna den underbara doften i alla fall! Tala om sommaren . Åh vad jag längtar efter den.Kram Ami.Liljegren

Yasemin  – (19 januari 2011 11:44)  

Erika: Åhh vad härligt. Det tänkte inte jag på :)
Ann-marie: Det händer att jag bakar där också, gjorde en cheesecake där förra veckan. Kännde du inte doften, då får jag komma in med den nästa gång. :) Jag längtar också till sommaren, då ses man ju också mer. Och så är det så trevligt att få prata med dig på trädgården :) Kram.

Cupcakesfluffan  – (19 januari 2011 12:10)  

Så mumsigt med jordgubbspaj, påminner verkligen om sommaren då, kan inte bli bättre :-)

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP