Cheesecake med passionsfrukt

cheesecake2

cheesecake

stall

Den här cheesecaken bjöd jag i förra veckan hemma hos mamma. Morfar hade gått bort för en tid sedan, och då är det sed att man hälsar på hos de närmsta. När vi ändå var hos mamma passade vi också på att hälsa på hästarna. Emin tog med sig Her Nilsson, eftersom det är en uppgift från dagis att han får vara med en helg hos varje barn. Hade dock inte med mig systemkameran och det blir sådan skillnad på inomhusbilder, men ni ser ju i alla fall vad det är.

Ingredienser, 8-10 bitar
10 digestivekex
75 g Arla smör

Fyllning:
500 g Arla Köket Kesella kvarg
1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
3 äggulor

Passionsfruktsås på multi gelésocker

Gör så här
Sätt ugnen på 175°. Krossa kexen i en matberedare eller mortel. Smält smöret och blanda det med kexsmulorna. Tryck ut massan i en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen ca 7 min. Mixa eller vispa samman, kvarg, socker, vaniljsocker och äggulor till en jämn smet. Bred ut massan i formen. Grädda i nedre delen av ugnen 20-25 min. Passionsfruktsåsen gjorde jag genom att koka saften av passionsfrukten med multi gelésocker.

Källa: Arla

Tulipan´s bakverk  – (23 januari 2011 22:21)  

Ledsen för din morfar, må han vila i frid!

Kakan ser underbart god ut, har funderat länge på en passions jag åxå men inte kommit till skott än iafl :)

Trevlig kvälL!


Stina

Martina  – (24 januari 2011 11:27)  

Vad härlig den ser ut. Riktigt "solgul"!

Remsan  – (24 januari 2011 17:07)  

Kan det vara annat än gott? Cheesecake och passionsfrukt, så gott.
Tråkigt dock med din morfar. Nu fick ju herr Nilsson tillfälle att träffa några andra hästar än lilla gubben.

vanilla sky  – (24 januari 2011 18:06)  

Cheesecake är ju underbart gott! Och din ser helt oemotstånlig ut!

Yasemin  – (24 januari 2011 18:16)  

Stina: Tack, det är alltid tråkigt att förlora nära och skönt att man har vänner som tröstar.
Martina: Tack, jag tycker färgerna ser konstiga ut men din dator är kanske mer rättvis :)
Emmy: Vad smart, det tänkte inte jag på. :)
Jennie: Tack, jag älskar oxå cheesecake.

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP