Börek med potatisfyllning

borek

Jag är inte direkt en börekälskare, men när det är med potatisfyllning kan jag inte låta bli att äta upp alltihopp. Det är mycket kalorier i denna. Den passar också bra som buffémat och bjuda till flera personer. Denna är från nyårsmenyn och gjord av Gülay.
PS. När man bakar filodeg på detta sätt kallas det börek. Man kan även ha i fetaostfyllning, köttfärsfyllning, you name it. Filodeg kan hittas i butiker med utländska varor sortiment.

Missa inte tv-programmet Solsidan imorgon. :)

Ingredienser, 6 personer
3 ark filodeg

Fyllning
1 kg potatis
1 gul lök
1 msk tomatpuré
1 tsk salt
1 tsk svartpeppar
1 tsk torkad mynta
1 tsk turkisk rödpeppar (kirmizi biber)

Pensling
1 st ägg
4 dl mjölk
1 dl olja

Nigella frö kallad "svart kummin (çörek otu)

Gör så här
1. Skala potatisarna och koka i vatten tills de blir mjuka. Pressa sedan till en puré.
2. Bryn hackad lök och sedan tomatpuré i olja och tillsätt potatispurén. Tillsätt kryddorna och rör om på låg värme i ca. 5 min.
3. Vispa mjölk, olja och ägg och pensla över filodegrullarna.
4. Ta en av filodegen, dela på mitten, pensla av vätskan och lägg fyllning på långsidan och rulla inåt. Upprepa med varje filodeg och lägg efter varandra i en mindre ugnsform 30x40. Häll över kvarvarande vätska. Strö över fröna.
5. Grädda i ugnen på 200 grader tills de får färg ca 30 min.

Cupcakesfluffan  – (22 januari 2011 14:52)  

Spännande , ser mycket gott ut, jag har aldrig testat Börek

Nette  – (22 januari 2011 21:00)  

Mums mums! Jag gjorde också börek igår, men med Getost & Aprikosmarmelad! Dina såg väldigt smarriga ut...

Erka Perka  – (22 januari 2011 22:55)  

Det är så roligt aatt läsa om turkiskt mat på din blogg ... för jag antar att börek är turkiskt?

Yasemin  – (22 januari 2011 23:29)  

Tack Erika, du har så rätt det är turkiskt. Jag la till en förklaring i texten :)
Nette: Låter spännande, du får lägga upp det på din blogg. :)

charlotta  – (25 januari 2011 09:34)  

gott! jag älskar börek, och beställer alltid det på restaurang när tillfälle ges :)

Anonym –   – (27 augusti 2011 15:57)  

Hej!

Penslar du både insidan och utsidan?
Jag gjorde dessa idag och de blev lite för knapriga och går sönder och potatisen ramlar ut:(

Anonym –   – (28 augusti 2011 13:01)  

Jag penslar enbart insidan eftersom jag häller över vätskan så att det kommer även på utsidan. Det är mycket som spelar in för att få en bra börek. Att filodegen är färsk är viktigt. Är den inte det kan det bli torrt. Fukta den i sådana fall något innan du börjar. Jag köper min deg färsk från Turkiet och kastar in i frysen. Bättre lycka nästa gång. /Yasemin

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP