Vridna cörek

corek2


cörek

Den rosa duken börjar kännas som ett signum för mig, den finns med på de senaste bilderna. Dags att byta duk kanske. :)

Helgen har varit helt underbar. Det är snö överallt. Jag passade på att åka pulka med Emin och sedan tittade han på när hans kusiner lekte snöbollskrig. Och i söndags var jag hemma hos en vän och tog med mig dessa goda cörek (uttalas tchörek). Där bjöds vi på en massa annat gott, som jag ska försöka lägga upp senare.

Ingredienser, ca 10 st
2 dl mjölk
1 jäst
ca 10 dl vetemjöl
1 dl olja
1 tsk salt
1 dl socker
1 st äggvita

För pensling:
Svart linfrö
1 st äggula

Gör så här
Värm mjölken till 37 grader. Smula jästen i en skål och blanda med mjölken.
I en annan skål häll i mjöl och alla andra ingredienser över mjölet. Knåda ihop tills degen släpper kanterna och känns mjuk. Låt degen vila i ca. 30 min. Sätt ugnen på 180 grader.
Dela degen i tio bitar och rulla ut varje deg med händerna till 20 cm långa rullar. Håll i varsin ände och vrid åt motsatt håll och fäst ändarna så att det blir en cirkel. Pensla med den vispade äggulan och strö över frön. Baka i ugn i ca. 20-25 minuter tills de får färg.

Cupcakesfluffan  – (6 december 2010 21:21)  

Så gott, det där får jag ta och testa att göra

Anonym –   – (8 december 2010 16:06)  

Hej,

Maste saga att du har en jatttebra blogg! Sjalv har jag flyttat till Istanbul och smatt bloggat om svenska efterratter pa turkiska (isvectatlari.blogspot.com). Blogga kraver mycket av ens tid, sa det har inte blivit sa mycket inlagg för min del..
Başarılarının devamını dilerim :)

/Ayla

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP