Sega knäckbitar

knäck

Didem rör om smeten. Tålamod krävs för att stå och röra i 30 min, så vi turades om. :)

Ja mandlarna som hackades var till knäcken. Fast jag tror att smeten kokade för länge. Det var omöjligt att fylla formarna med den. Då kom Aysegül med en suverän idé.
- Varför inte hälla ut smeten på ett bakplåtspapper.
Så gjorde vi och gott smakade knäcken. Mmmm....

Ingredienser, 75 st
2 dl Arla vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 dl socker
1 dl skållad hackad mandel
2 msk ströbröd
2 msk Arla smör

Gör så här
Blanda grädde, sirap och socker i en tjock bottnad kastrull. Koka utan lock, rör om då och då tills smeten klarar kulprovet för knäck (ca 15 min. i en vid gryta eller ca 30 min i en gryta med mindre botten.) Tillsätt mandel, ströbröd och smör. Fördela smeten i knäckformar. Låt stelna. Förvara i kyl. Kulprov: Häll några droppar av smeten i iskallt vatten och rulla till en kula. Knäck-kulan ska vara fast till hård.

Källa: Arla.se

Erika - Bakglädje  – (14 december 2010 13:19)  

Knäck är ju jättegott. Tyvärr blir det ingen i år hos oss, det blir lite annat julgodis istället. Vad smart att hälla ut smeten på bakplåtspapper och knäcka sönder den i bitar. Verkar ju mycket enklare än att pricka formarna. :-)
Tror att jag till nästa år ska skaffa mig en knäcktratt, för nästa år vill jag göra lite egen knäck.

Yasemin  – (16 december 2010 11:28)  

Stina: Tack det smakade väldigt bra. Segt o gott. :)
Erika: Ja, jag tyckte att det funkade lika bra att hälla ut. Men du kanske äter annat gott då :) Jaha finns det knäcktratt det måste jag kika in. :)

Helena S  – (19 december 2010 19:46)  

Åh...knäckbitar... Gud vad gott! Hoppas att allt är bra med dig! :-) Många kramar från Öland!

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP