Mjuk pepparkaka

pepparkaka2

pepparkaka1

Tänkte titta på "Nyår med Tina" på TV4 nu. Vad ska ni förresten göra på nyårsafton? Jag är bjuden till en nära bekant med knytkalas. Och jag hittade nyårsskorna idag på rean. Ni vet Vagabonds klassiska svarta pumps för 400:- To die for! :) Passade på att även prova Levid ID curve eftersom jag är på jakt efter nya jeans, men jag gillade inte den låga midjan på dem. Nope, älskar mina nya Lee Scarlett Skinny.

Ingredienser
100 g smör
2 dl strösocker
2 ägg
1,5 dl gräddfil
3 dl vetemjöl
1 msk kanel
1 tsk malda kryddnejlikor
1 tsk ingefära
1 tsk bikarbonat eller 2 tsk bakpulver

Gör så här
Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en form (1,5 l).
Smält matfettet och låt det svalna. Rör ägg och socker vitt och pösigt. Tillsätt gräddfilen, matfettet, kryddorna och mjölet blandat med bikarbonat eller bakpulver.
Häll smeten i formen och grädda i 200 grader i nedre delen av ugnen ca. 40 min.

Tips!
Kolla in hur Perlan piffat sin mjuka pepparkaka med ädelost, aprikos&valnötter till snittar.
Eller hur Kardemumman piffat sina med lingongrädde till. Mums.

Erika - Bakglädje  – (27 december 2010 22:01)  

Vi ska fira nyår hos nära vänner. Vi har firat tillsammans i flera år och vi har barn i samma ålder som leker bra ihop. Vi brukar börja redan på eftermiddagen med fika och så pysslar vi och lagar mat tillsammans.
Rean har jag inte hunnit ut till än, men jag hoppas hinna med det också.
God fortsättning på julen!
Kram Erika

Sofie  – (28 december 2010 00:00)  

Så gott med mjuk pepparkaka! Funkar året runt tycker jag!

foodelicious.se  – (28 december 2010 15:55)  

Alltid gott med mjuk pepparkaka :-)
God fortsättning!

Mårtenssons kök  – (28 december 2010 17:23)  

Vi ska till våra närmaste vänner på nyår, vi brukar oftast fira tillsammans. Blir ett lagom gäng på 6 vuxna och 3 barn som ska käka hämtmat tillsammans och ha riktigt kul.

Tulipan´s bakverk  – (28 december 2010 18:33)  

tänk.. jag brukar göra mjuk pepparkaka till varje jul, detta är nog första julen utan :/ jag får skylla på ryggen som brakade helgen innan julafton.

Trevlig forsättning och gott nytt år!

Kram Stina

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP