Julstök i köket

Gladaste Aysegül samlar oss tio personer hemma i hennes kök för att baka lussebullar, ischoklad, pepparkakor, julgodis och sedan fika tillsammans. Först drar vi lott om vilka som ska hamna i lag och sedan vem som ska göra vad. Såklart hjälps vi åt med varandras uppgifter medan degen jäser eller när ischokladen stelnar. Och barnen får hjälpa oss med med att pynta pepparkakorna. Didem och jag börjar med ischoklad. Vi får recepten och ingredienserna i handen. Sedan är det bara att starta.

ischoklad
Didem och jag håller upp vårt bidrag, godaste ischokladen.

ischoklad2
Pilligt är det att fylla 80 formar med chokladen. Mmmm, gott säger Didem och slickar fingrarna.

smörgåstårta
Aysegül laddade oss med en jättegod smörgåstårta.
hackamandlar
Burcu hackar mandlar, men till vad?
lussehjärta
Didem visar stolt upp sitt lussehjärta. Och Aysegül smälter choklad, men till vad?

Fler recept kommer i veckan och då får ni se vad vi mer vi har gjort. Jag börjar med receptet på ischoklad:

Ingredienser
ca 40 st
75 g Arla smör
200 g mörk choklad

Gör så här
Smält smöret i en kastrull på låg värme. Bryt chokladen i små bitar. Lägg ner chokladen i smöret och rör tills den smält. Fördela smeten i formar. Låt stelna i kyl.

Källa:Arla

aysegül tasci –   – (12 december 2010 22:35)  

snyyggt ;)

Erika - Bakglädje  – (13 december 2010 20:42)  

Vad mysigt att julbaka tillsammans. Jag och en studiekompis bakade alltid pepparkakor tillsammans när vi pluggade och det var jättemysigt. Saknar det faktiskt.

tina  – (14 december 2010 21:24)  

Åh vilken härlig fnissbild i mitten! Och lussehjärtat är toppenfint! :-D

Yasemin  – (14 december 2010 22:25)  

Tack Tina jag gillade också bilderna och delade med mig av dem :)
Lussehjärtat i gräddad form kommer imorrn ;)

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP