Mysmorgon med chokladscones

scones_choklad


scones_choklad2

Emins teater har slutat för terminen, så imorse blev det sovmorgon och sen frukost. Jag lyxade till det med nybakta chokladscones. Vi åt i lugn och ro och sedan lekte Emin med sina Dinousarier och jag fick bläddra i mina tidningar. Skönt med myshelg. :)

Ingredienser, 6 st
7.5 dl vetemjöl
0.5 tsk salt
1.5 tsk bakpulver
1.5 dl strösocker
100 g kallt smör
1 st ägg
2 dl mjölk 3%
100 gr grovhackad choklad

Till pensling: ägg och strösocker

Gör så här
1. Sätt ugnen på 250 grader, varmluft.
2. Blanda vetemjöl, salt, bakpulver och strösocker i en skål.
3. Hacka smöret och nyp ihop det med de torra ingredienserna.
4. Vispa samman ägg och mjölk.
5. Blanda vätskan med de torra ingredienserna till en deg.
6. Dela degen i sex bitar. Fyll med grovhackad choklad i varje deg och platta ut varje deg till en cirkel, cirka 2-3 centimeter tjock på mjölat bakbord.
7. Lägg på en plåt med bakplåtspapper, pensla med ägg och strö över strösocker.
8. Grädda tills sconesen får en gyllene färg, cirka 10-15 minuter.

Se tidigare recept på Blåbärscones

Erika - Bakglädje  – (27 november 2010 23:15)  

Låter gott, har aldrig bakat bröd med choklad i.

Cupcakesfluffan  – (28 november 2010 06:40)  

Så gott med choklad i Scones, det måste jag testa

Martina  – (28 november 2010 11:03)  

Mmmm, dom där såg riktigt lockande ut!

Nena  – (28 november 2010 18:10)  

Lyxfrukost, perfekt till Sondagar! Sjalv serverade jag ocksa lite extra till frukosten imorse:)
Maste testas, har aldrig gjort scones:)
Kramar,
Nena

Hanna - Bakfnatt  – (28 november 2010 18:23)  

Låter härligt och ser gott ut =)

Helena Ljunggren  – (29 november 2010 11:02)  

De där bilderna får det att vattnas i munne på mig :D

Yasemin  – (29 november 2010 11:57)  

Helena: Vad glad jag blir att få en sådan kommentar av en fotografexpert ;)

Erika: Prova, det är ju sött bröd så det funkade bra.

Nena: Scones är enkelt och gott. Prova. :)

Tack alla andra, vad roligt att de lockade. :)

sana  – (29 november 2010 17:28)  

Så gott scones med choklad ;d jag har gjort scone en gång med torka frukt men nu ska jag prova med choklad igen!

Sandra  – (29 november 2010 19:56)  

Åh tänk att få börja dagen med sådana scones, mums!

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP