Cobbler på bär

cobbler

mys

Vi hade min kusin Lale med familj på besök. Vi lekte ett minnesspel, tittade på film, fikade och åt lördagsgodis. Kan det bli bättre? :) Hoppas er helg har varit lika bra.


Jag har velat prova cobbler sedan jag såg den i Leilas nya bok. Och jag måste säga att jag gillade den mycket. Smaken av citron och kokos lyfter verkligen den här enkla kakan.

Ingredienser, 6 bitar
100 g smör
2.25 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 st citron, skalet
1 nypa salt
0.5 dl strösocker
0.75 dl kaffegrädde
1 dl kokosflingor

Fyllning
1 l blandade bär (vinbär, blåbär, hallon, björnbär)
1 dl råsocker
(3 st persikor)

50 g mandelspån

Gör så här
1. Sätt ugnen på 180 grader.
2. Tärna smöret i småbitar och nyp ihop det med vetemjöl, vaniljsocker, bakpulver, rivet citronskal, salt och strösocker.
3. Tillsätt lite kaffegrädde i taget och rör ner kokosflingor.
4. Blanda bären med råsocker.
5. Klyfta persikorna.
6. Varva bär, frukt och smet i en liten ugnsfast form (cirka 20 x 15 cm).
7. Strö över mandelspån.
8. Grädda den gyllene i mitten av ugnen i cirka 25 minuter.

Recept hämtad ur Leilas bok One more slice.

Remsan  – (14 november 2010 22:57)  

Aldrig hört talas som cobbler. Har inte någon av Leilas böcker. Är det mer som en kaka än paj?

Cupcakesfluffan  – (15 november 2010 06:35)  

Har också spanat in cobbler i Leilas nya bok men ännu inte gjort den, det ser himla gott ut

Yasemin  – (15 november 2010 22:43)  

Emmy jag tror att det är mer lik paj, vet inte varför jag skrev kaka i texten. :)
Linda prova den. :)

Erika - Bakglädje  – (17 november 2010 17:29)  

Ser gott ut. Har aldrig hört talas om det förut.

Dubbelörn  – (18 november 2010 07:54)  

Det här låter riktigt yumiieee! Har sparat receptet o ska nog överraska goaste sonen när han kommer hem... ;)

Kram

Anna  – (18 november 2010 09:23)  

Yasemin! Va jag är glad att jag kikade in här!!! Tänkte o hoppades att här skulle finnas åtminstone ett litet inlägg o vad finner jag? Jo att du är tillbaks, du har gjort min dag! Med glädje kikar jag in till dig i fortsättningen med så klart! Kramar till dig!

Yasemin  – (20 november 2010 20:21)  

Vilken fin kommentar Anna. Nu gjorde du min dag :) Kram.
Tack Elisabet :) Vad glad sonen kommer bli. :)
Erika, jag hörde det också första gången i Leilas bok.

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP