Adventskaka med saffran och nötter

buffe

adventskaka1
adventskaka3

advkaka2

Hade besök i helgen och bjöd på lite smått och gott. Vi körde Karaoke youtube och det var skoj, fast man måste ju kunna melodin lite grann. Så till nästa gång får jag öva på låtarna innan. :) Visst är det mysigt med lite tänt ljus nu när det blir mörkare? Emin längtar till snön. Vet inte om jag kan hålla med riktigt, men det finns ju inget att göra åt det. Bäst att tänka positivt.


Idag bjuder jag på en adventskaka, som inte är så svår att göra men som är lite av det där extra. Jag brukar alltid plocka med mig receptblad när jag handlar och det här är från ICA.

Ingredienser
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 dl strösocker eller brun farin
2 tsk vaniljsocker
175 g margarin eller smör
2 ägg

Saffranskräm
1 dl mjölk
1 dl vispgrädde
1 äggula
1 msk Maizena majsstärkelse
1 msk strösocker
1/2 g saffran
1 tsk vaniljsocker

Fyllning
4 äpplen 600 g
2 dl blandade nötter

Gör så här
1.Sätt ugnen på 200°C.
2.Blanda alla ingredienser till degen gärna i matberedare. Tryck ut hälften av degen i en form med löstagbar kant (ca 24 cm). Sätt in formen och resten av degen i kylskåp.
3.Blanda alla ingredienser till vaniljkrämen utom vaniljsockret i en kastrull. Sjud krämen under omrörning tills den tjocknar (den ska inte koka). Låt krämen svalna och rör i vaniljsockret.
4.Skala, kärna ur och skär äpplena i klyftor. Bred ut krämen på botten av pajdegen. Lägg på äppelklyftorna och hela eller grovhackade nötter. Rulla ut resten av degen till drygt fingertjocka rullar och lägg dem över äppelklyftorna.
5.Grädda i nedre delen av ugnen ca 35 minuter. Låt kakan svalna.

Källa recept: ICA

Dubbelörn  – (2 november 2010 06:11)  

Det här lät verkligen supergott! Ska nog ta o testa den...

Martina  – (2 november 2010 07:50)  

Ser ut som ni hade det gott och trevlig! Nä, snön får gärna vänta ett tag men min dotter säger likadant, hon längtar ;-)

Tulipan´s bakverk  – (2 november 2010 08:36)  

gud så gott det ser ut :) Ja nu börjar vi nog köra igång med allt som hör julen till kan jag tänka mig :)

Yasemin  – (2 november 2010 17:20)  

Testa den Elisabet :)
Tack Martina var verkligen mysigt.
Eller hur Stina, jag blev chockad när jag kom o möttes av julpynt i arlanda häromdan.

Erika - Bakglädje  – (2 november 2010 19:26)  

Vilket härligt dukat bord. Kakan låter jättemumsig.

feyza –   – (2 november 2010 21:04)  

Paj tarifinide istiyoruuuuuz:))

Cupcakesfluffan  – (3 november 2010 15:58)  

Låter himla gott, gillar saffran i kakor så denna kaka passar mig perfekt :-)

Yasemin  – (4 november 2010 19:58)  

Tack, det här är en favorit hos oss så prova den gärna.

Erka Perka  – (9 november 2010 20:10)  

Vad gott det lät med saffranskräm! Kul att du bjuder på adventskaka redan nu :-) längtar till adventstider och den här får mig att längta ännu mer.

Anonym –   – (22 juli 2012 18:25)  

Hej,

jag undrar vart du köpt te-kokaren med ljus undertill?

Yasemin  – (1 augusti 2012 21:19)  

Hej Erka den är köpt längesen från Duka av märket Bodum. ;)

Anonym –   – (20 november 2012 08:31)  

Tack för detta. Jag gjorde kakan förra året och skulle göra den i år igen men fann ej receptet. sökte på ICAs sida men den fanns ej kvar. Blev glad att jag hittade den. Ha en härlig JUL Tina

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP