Pickles av grönsaker

pickles


Pickles är gott tillbehör till maten. Och kan förvaras i kylen och tas fram snabbt till maten.

Har ätit lunch idag på Sandys och kan verkligen rekommendera deras macka med kyckling&curry. De är en riktig favorit hos mig. Har dock inte lyckats få till en egen currysås. Någon som har tips?

Ingredienser
1 kg morötter
1 st blomkål
1 kg carliston paprika
1 kg vitkål
1 msk salt
2 dl ättika
10 vitlöksklyftor
Vatten som fyller skålen

Gör så här
Ta bort skalet och skär grönsakerna. Morötter på längden, blomkål i delar, vitkål i delar. Paprikan kan du göra hål i för att den ska suga upp lagen.
Förväll grönsakerna utan blomkål och vitlök i 2 minuter och låt de sedan svalna.
I en stor glasskål lägger du i grönsakerna och vitlöken. I en annan skål blanda vatten, salt, ättika och häll sedan lagen över grönsakerna. Stäng igen locket och förvara på svalt ställe (Ej rumstemp). Efter ca. 10 dagar borde picklesen vara färdig. Äts som tillbehör till mat.

sana  – (29 oktober 2010 12:42)  

Jag älskar att äta de väldigt mycket ;d tack för ditt recept ;) jag ska prova med de grönna paprika hiihii men jag vet inte vad kan jag ligger de om inte i rumstemp?

Håkan och Anki  – (31 oktober 2010 17:43)  

Gud va gott, detta måste vi göra. Älskar inlaga tillbehör, sommar som vinter.

Dubbelörn  – (2 november 2010 06:13)  

Tursu som är så gott! Brukar köpa med mig en stor burk fr Rinkeby när vi är i stan ;).

Spara detta recept för det här måste jag testa!

Kram

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP