Opiumvallmofrö kaka (Haşhaş tatli)

hashas


Det har blivit mycket mat på sistone. Men självklart har jag bakat en hel del också. Bland annat nya favoriter som key lime pie, bananofeepie, künefe och vinbärskaka. Men först ut en turkisk söt bakelse med opiumvallmo frö som går att köpa i handeln i Turkiet. Jag vet inte om det går att köpa fröet i Sverige. Men jag tror jag såg att man kunde beställa det på nätet i alla fall.

Ingredienser
3 st ägg
2 dl strösocker
2 sl rapsolja
2 dl mjölk
2 dl mannagryn (irmik)
2l dl opiumvallmofrö (haşhaş)
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Sockerlag:
2 dl vatten
2 dl strösocker
(här kan du hitta recept på hur man gör sockerlag), men använd måtten här

Garnering: Grädde

Gör så här
Sätt ugnen på 185 grader. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt resten av ingredienserna och blanda ihop. Häll i en smord fyrkantig form ca 25x35 och grädda i ca. 30-35 min till mitten är torr. När kakan svalnat lite häll över de ljummna sockerlagen. Servera med grädde.

Erika - Bakglädje  – (3 augusti 2010 10:40)  

Mums... det där ser ju jättegott ut. Undrar om det funkar med vanliga vallmofrön?

Anonym –   – (3 augusti 2010 12:37)  

Oj, vilka härliga recept! Imorgon åker familjen till Side för en veckas semester - underbart! vi var där förra året också och blev väldigt förtjusta i både landet och maten. Särskilt den där goda, mustiga grytan som tillagas i en lerkruka. Jag kommer inte ihåg vad den heter men jag kommer ihåg den underbara doften som spreds när krukan öppnades - MUMS!
Hälsningar
Yvonne

Yasemin  – (3 augusti 2010 12:51)  

Erika: Funkar gör det nog, men det blir nog inte samma smak. :)

Tack Yvonne. Vad roligt att ni gillade Side och maten. :) Jag tror du menar Güvec grytan. Den är riktigt god. Ha en trevlig semester.

Remsan  – (3 augusti 2010 14:15)  

Vad jag förstår påminner vanlig vallmo och opiumvallmo om varandra i smaken. Men opiumvallmo har en ofrarlig, men ändå lite lugnande effekt. Och används därför vid tillverkning av bla hostmedicin. Kakan låter hur som helst mycket god! Jag har inte gett mig på att baka något med vallmofrö i än, men alla säger att det är så gott i kakor.
På frågan om majonäs i coleslaw. Nej, jag brukar inte ha i det om jag använder crème fraiche, men där emot om jag använder lätt fraiche eller turkisk yoghurt.

Håkan och Anki  – (3 augusti 2010 19:37)  

Men det låter ju gott. Vi bakade cupcakes med vallmofrön och citron i och det smakade väldigt bra tillsammans.

Loulas Kök  – (3 augusti 2010 20:04)  

Hej Yasemin! så nu var det jobb igen ja, ja men det kan vara ganska skönt ändå :)
Den här vallmokakan påminner om en som min svärmor bakar fast med en annan topping av philadlelfiaost.
Den här kakan ser verkligen inte dum ut.

Du har fått en award av mig, du får surfa in och hämta den!

hoppas du får en bra vecka kram!

Susie i köket  – (3 augusti 2010 21:23)  

Vilken fin blogg! Så många recept som måste provas. Såg receptet på Simit bl a. Måste provbaka oc se om jag kan få dem att bli lika goda som de är i Istanbul...

Erka Perka  – (10 augusti 2010 20:24)  

Hej Yasemin, jag älskar vallmofrön i bakelsen, det knastrar så gott. Vet inte om du sett/minss den men jag gjorde en kaka med potatis och vallmo i våras. Det är så kul när du bloggar turkiskt mat och bak. Blir väldigt sugen på att testa.

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP