Klassisk pesto

pesto


pesto2
Pasta är något jag aldrig tröttnar på. Jag skulle kunna äta det sju dagar i sträck och ändå njuta med två fulla portioner varje gång. Visst är det märkligt? :) Ännu godare är det om man kan göra egen färsk pasta. Så jag är alltid på jakt efter nya recept med pasta. För man måste ju ändå variera. :)

Ingredienser, 4 portioner
50 gram pinjenötter
2 kruka basilika
1 st vitlöksklyfta
100 gram parmesanost
2 dl olivolja
Salt, ev svartpeppar

1. Rosta pinjenötterna.
2. Stöt basilika och pinjenötter i en mortel, eller kör i en mixer eller matberedare. Lägg i vitlök och lite av oljan. Fortsätt att stöta. Tillsätt sedan den rivna parmesanosten och rör om.
Smaka ev av med salt och svartpeppar. Servera till pasta.

Martina  – (25 augusti 2010 15:41)  

Mmmm, egengjord pesto är ju så gott!

Erika - Bakglädje  – (25 augusti 2010 16:25)  

Pesto är jättegott. Minns att jag gjort det själv en gång tidigare, på min möhippa, och då hade jag ingen aning om vad det var för något. Nu köper vi ofta färdig, men det skulle vara gott att testa att göra själv någon gång. Vi har mängder med basilika i trädgårdslandet, så det skulle passa perfekt just nu.

Helena S  – (25 augusti 2010 21:39)  

Hemmagjord pesto är supergott, Olof brukar stå för det här hemma. Men den på burk från ICA tröttnade jag på när jag var student... ;-) När vi inte har pinjenötter hemma brukar vi göra den på mandel, och det blir också jättegott.

Remsan  – (26 augusti 2010 04:04)  

Hemmagjord är bäst. Jag tycker det är gott att använda valnötter också. Är lite rädd för pinjenötterna sedan jag fått "pinjemun" två gånger. Egen pasta har jag inte vågat mig på, men har ätit på restaurang. Jag som inte är så glad i pasta, tyckte tom att det var otroligt gott. Vilken skillnad. Går inte ens jämföra med den färska vi köper.

tina  – (26 augusti 2010 09:10)  

Har du provat denna "petso-pasta-variant": http://www.pickipicki.se/2010/05/somrig-lax-eller-pasta-pa-sicilianskt-vis/

Erka Perka  – (27 augusti 2010 22:29)  

Ibland blir kommentarer lika inspirerande som ett inlägg. Måste testa Remsans variant med valnötter (vad är pinjemun?).

Hoppas du får en fin helg, Yasemin!

Yasemin  – (27 augusti 2010 22:34)  

Ja kommentarer är ju en del av bloggarna ;) Tack Erika för den fina önskningen. Hoppas du också får en fin fin helg. :)

Tina jag ska kika på den nu.

Helena, tack för tipset. Mandel nästa gång :)

Erika prova gärna.

Martina: Eller hur. det är supergott.

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP