Chokladkaka med kokostäcke

chokladkaka

Ikväll var det filmkväll här hemma. Vi hyrde "Everybody´s Fine" med Robert De Niro. Gud så bra han passade i papparollen. Han påminde om min egen pappa. Sättet han gick på, sättet han va på. Saknar min pappa så. Önskar att jag kunde hålla om honom. Ibland undrar man bara varför, varför just han? :(
Bra var filmen i alla fall. Den var väldigt seg, gick långsamt fram men på ett bra sätt liksom. :)

Hur som, här kommer recept på en chokladkaka jag bjöd på ikväll. Kakan blev väldigt fet, tror jag ska minska på mängden smör nästa gång. Brukar ni också titta på filmer på fredagar?

Ingredienser, 20 bitar
4 ägg
6 dl strösocker
150 g rumsvarmt smör
6 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
3 dl vetemjöl

Kokosglasyr
200 g kokosflingor
2 dl strösocker
1 dl sirap
1 1/2 vispgrädde
75 smör

Garnering: Grädde

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa samman ägg och socker. Vispa ner smöret i små klickar, siktad kakao, vaniljsocker och salt. Rör slutligen i mjölet. Bred ut smeten i en liten långpanna 25x35c,, men bred smet ända ut i kanten. Grädda i mitten av ugnen 15-20 min.
Glasyren: Blanda samman ingredienserna i en kastrull och sjud på svag värme i ca 5 min. Rör då och då. Bred glasyren på kakan och grädda ytterligare 10 min eller tills kakan blivit ljusbrun. Ta ut kakan och låt den kallna innan den skärs i bitar. Servera med grädde.

Tulipan´s bakverk  – (27 augusti 2010 23:09)  

mm.. såg mumsigt ut. Vi har haft filmkvällar här rätt ofta den sista månaden.. mest för att kunna varva ner mellan all renovering. Ingen skillnad på dag men jättemysigt vilket som :)

Erika - Bakglädje  – (28 augusti 2010 14:35)  

Åh, jag vill smaka. :-)
Den kakan är nog inte att leka med, farligt god såg den ut.

Cupcakesfluffan  – (28 augusti 2010 16:28)  

Vilken god kaka, ser riktigt mumsigt ut

Helena S  – (3 september 2010 17:39)  

Jag saknar också min pappa, han var sjökapten och dog när jag var 22. Jag var på ett bröllop häromveckan där brudgummens familj är sjökaptener hela bunten, och jag blev så sentimental när jag såg dem i sina kostymer med guldränder. Pappa som hade lovat att banta för att komma i sin kostym så han kunde leda mig ner för altaret iklädd den när jag skulle gifta mig. ;-)

Hoppas att du får tid att blogga snart igen, och att du kan slappna av under din bloggpaus. Tusen kramar till dig!

matpolisen  – (4 september 2010 12:05)  

Robert de Niro är jättebra i den filmen. Kakorna ser smaskiga ut.

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP