Basilikasås till grillfesten

basilikasås

Stötte på den här såsen hos både bloggen Kalasgott och Matochodla. Eftersom jag älskar basilika och alltid har en ståendes framme blev det basilikasås till grillfesten. Dagen efter åt vi den även på salladen. Och till pastan. Säkert gott till kyckling också. Ja, ni fattar. :) Är helt galen i doften av basilika. Mums...

Basilikasås
1 kruka basilika
2 st vitlöksklyftor
1 dl olivolja
0,5 dl vit balsamvinäger
Salt, peppar

Mixa basilikablad, olivolja, balsamvinäger och vitlöksklyftor till en slät sås. Krydda med salt och peppar.

Dubbelörn  – (5 augusti 2010 06:37)  

Det här lät supergott! Vi har en enorm planta i vårt växthus o har redan gjort mängder med pesto.

Denna sås ska jag absolut göra till helgens grillning ;). Låter också gott till sallad o pasta.

Kram

Yasemin  – (6 augusti 2010 09:46)  

Åhh Elisabeth vad jag blir avis på dig. En hel planta. Ska kanske flytta till landet trots allt. :)

Martina, tack den var jättegod. :)

Nena  – (6 augusti 2010 12:25)  

Ahh det har visste jag inte! Gillar oxa jatte mycket basilika och eftersom jag har basilika vaxter pa balkongen som vaxer i massor ar det har ett perfekt alternativ till peston:))
Ha en unberbar helg!
Kramar,
Nena

Helena S  – (6 augusti 2010 14:47)  

Det låter gott! Kanske kan vara nyttigt för mig med en sås nu som det för en gångs skull inte är fet-creme fraiche, gräddfil eller grädde i...;-) Men jag var faktiskt på body pump i förrgår! Jag har sån träningsvärk att jag knappt kan gå, men jag är mäkta stolt! :-)

Erika - Bakglädje  – (8 augusti 2010 18:41)  

Mums... jag gillar också basilika. Det receptet ska jag också testa.

vanilla sky  – (8 augusti 2010 22:22)  

I love basilika! Den här såsen ska jag testa till grillat, längtar!

charlotta  – (10 augusti 2010 22:22)  

åh,vad gott det låter! jag har helt missat den här såsen. hoppas att det blir fint väder snart så att jag kan ha den til grillat :)

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP