Ockra gryta (Bamya)

bamya
Ännu en vegetarisk rätt från det turkiska köket. Ockra kan göras både på färsk ockra eller torkade. Dem blir mjuka och lena i smaken när de fått koka i tomatsås.

Ingredienser
1/2 kg färsk ockra
6 msk olivolja
1 st gul lök
2 tomater
6 dl vatten
1/2 citron
salt, peppar

Gör så här
Hacka löken och tomaterna. Fräs löken i olja tills den får färg. Tillsätt tomaterna och bryn tills de mjuknar. Häll i vattnet, citronsaften och kryddorna och koka på låg värme tills ockran blir mjuk.

sabina  – (30 juli 2010 18:54)  

Jag älskar denna maträtten! Min svärmor brukar ha i lite lamm eller oxkött också och det är toppengott!

sana  – (30 juli 2010 19:39)  

De ser riktig gott ut!!
kaske jag ska laga till min man eftersom han gillar ockra mycket ;=d
jag slängar de i kokade vatten och låt de kokar 2-3 minuter och slänga i kalt vatten sedan äter man med stark räkorpaste hihi det gott.

Remsan  – (31 juli 2010 04:14)  

Och fin blev rätten också.

mashti agha –   – (1 september 2013 14:40)  

Kör samma med köttrecept också tack:) lamm kossa det spelar ingen roll. Gott,ät och bli tjock:)

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP