Färska kikärtor

nohut1


Det här är en av mina barndomsfavoriter. I juli är kikärtorna nästan färdiga. Som ni ser på bilden är de gröna färska, de gula skalen på väg att torka. Och precis innan dem torkat är dem alldeles mjuka och goda. Vi brukar sitta på terassen och äta dessa som snacks. Det smakar nästan som när man blötlagt kikärtor fast det här är mycket godare, och pilligare att ta av skalen.


Glöm inte att tävla med Kelda. Lämna gärna en kommentar på det här inlägget.

Cecilia  – (9 juli 2010 15:40)  

Åh vad spännande, jag har aldrig sett (eller smakat) färska kikärtor. Nästan lite pinsamt m t p hur mycket kikärtor jag faktiskt äter..

slingersnok  – (9 juli 2010 16:57)  

Tack för en härlig blogg.
Blev helt salig av dina recept =)
Jag ska göra Sütlac i kväll och Paprika dolmar och vinblads dolmar och så Acili ezme.
I ditt recept stod det utan rismjöl i Sütlac
så jag får prova göra den flera gånger så får jag se vad som blir bäst.
Jag älskar det Turkiska köket och försöker lära mej mer om den typen av matlagning av olika anledningar.
Ha en härlig helg.
Kram M

Loulas Kök  – (9 juli 2010 22:53)  

Har aldrig sett färska kikärtor, häftigt!

Håkan och Anki  – (11 juli 2010 12:39)  

Hade vi ingen susning om, kul att lära sej nått nytt! Skulle varit kul att provat någon gång!

Sofie  – (11 juli 2010 21:31)  

Kul att se hur kikärtor växer!!

Anonym –   – (14 juli 2010 00:17)  

Jag kan intyga om att det färska kikärtor är bland det godaste som finns.
Har själv ätit ganska mycket under sommaren då jag befinner mig i hemlandet.

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP