Dolma på zucchiniblomma





Det här är nog den godaste dolman jag vet. Man känner nästan inte av blommorna utan de smälter i munnen. Men vet ni att den minsta dolman är av ockra. Kan det bli pilligare?

Ingredienser
- 15-20 st zucchiniblommor
- 2 st gullök
- 1 msk tomatpuré
- 2 dl ris
- 1 dl olivolja
- 1+1 dl vatten
- 1 tsk socker
- 1 tsk svartpeppar
- 1 msk torkad mynta
- salt

Gör så här
Skölj blommorna försiktigt. Tärna löken och bryn den i olivoljan tills den får färg. Tillsätt purén och bryn lite till. Skölj riset och tillsätt till löken. Rör om i ca. 2-3 min. Tillsätt kryddorna, socker och vattnet. Låt småputtra på svag värme till vattnet sugits in. Låt svalna.
Fyll blommorna med 1 tsk av fyllningen och lägg i en kastrull. Tänk på att riset kommer välla upp, så fyll inte ända upp i kanten. Häll över resterande vatten över dolmorna. Laga dolmorna på svag värme tills vattnet sugits in. Servera med turkisk yoghurt.

Tulipan´s bakverk  – (24 juli 2010 11:18)  

Meeeeen inte visste jag att man kunde använda zuccini blommorna... jag som alltid tar bort några på varje "skaft" för att få en grövre zuccini.. blir juh så många blommor på varje annars.. Tack för idén .. nu vet jag vad jag ska göra med blommorna jag plockar bort. Ser så himla gott ut :)

Erika - Bakglädje  – (24 juli 2010 12:04)  

Vad spännande det låter. Jag spar receptet.

sana  – (24 juli 2010 20:59)  

De ser riktigt gott ut!!
tack för din recept ;=)

Remsan  – (25 juli 2010 02:35)  

Jag har länge velat testa fyllda zucchinbiblommor, men hittar dem aldrig någonstans att köpa. Pappa brukar odla zucchini, men har inte gjort det de senaste 2 åren. Det verkar så himla gott.

Mona  – (25 juli 2010 14:46)  

Häftigt! Detta måste jag testa...

Kolla tävlingen på min blogg som pågår just nu i bara en vecka! Massa bakformar och strössel!

Bakpassion.blogg.se

Birgitta Höglund's Mat  – (25 juli 2010 22:30)  

Så läckert, Yasemin. Zucchiniblommor är så goda. Du har så många fantastiska recept, det riktigt vattnas i munnen när jag tittar in här. Vet ju hur god den turkiska maten är och med dina vackra bilder känns nästan doften.
Okradolma måste nog vara lite besvärligt att göra :)
Ha det så bra.

Ida - Chokladsockerkaka  – (26 juli 2010 21:14)  

Det är så himla roligt att du lägger ut så många vegetariska recept! Man blir verkligen inspirerad! Även detta ser jättegott ut :)

Sandra  – (27 juli 2010 11:01)  

Vad spännande! Var kan man köpa blommorna, jag har aldrig hittat någonstans heller!?

Elisabet  – (30 juli 2010 14:25)  

Oij oij oij vad det ser gott ut! Har du någon idèe vad man skulle kunna använda istället för zucchiniblommor?

Yasemin  – (2 augusti 2010 05:50)  

Sandra jag vet tyvärr inte var man kan hitta dessa i Sverige. Kolla i butiker med utländsk sortiment om de har möjlighet att hämta hem.
Elisabet, jag känner inte till ngn motsvarighet till blomman. Däremot kan du fylla de flesta grönsaker med fyllningen och laga till en rätt.

Elisabet  – (5 augusti 2010 09:00)  

Tack, då ska jag göra det istället :)

MariMiloCakeDesign  – (25 september 2010 22:32)  

Måste provas. Jag vet att det är väldigt gott.

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP