Turkisk pizza (Lahmacun)

lahmacun


Den här turkiska pizzan kallas Lahmacun. Man baka ut den riktigt riktigt tunn och har den väldigt kort tid i ugnen så att det inte bränns. Man äter den tillsammans med skivad lök med örtkryddan "sumak" på.

Ingredienser
1 pkt jäst
2,5 dl mjölk
2,5 dl vatten
6 msk olja
2 tsk salt
ca. 10-12 dl vetemjöl

Fyllning
500 g köttfärs nöt
2 dl persilja
2 st gullök
3 msk olja
2 dl tomapuré
salt, peppar, rödpeppar

Gör så här
Lös upp jäst i ljummen mjölk och vatten. Tillsätt salt, olja och mjöl. Baka ihop till en deg. Jäs i ca. 30 min.
Under tiden kan du göra fyllningen. Stek purén i olja. Tillsätt lök och bryn tills den får färg. Rör sist i färs och kryddor och blanda ihop.
Dela upp degen i runda bollar. Kavla ut dem till runda tunna pizzor och fyll med fyllningen. Var noga att stryka med tomatsåsen på kanterna så att de inte bränns i ugnen sedan. Grädda i ugnen på 275 grader i ca 5-6 min. Ta ut dem så fort de fått lite färg.

Jennys matblogg  – (20 juni 2010 12:18)  

Ser jättegott ut! :)
Ha en fin söndag!

Bästa hälsningar
Jenny/

Daniella - BakeCake  – (20 juni 2010 15:54)  

Åh, den där pizzan ser otroligt god ut!

Och nu har månadens andra tävling startat! Denna gång kan du vinna underbara produkter från "Lyckas med Mat". Tävlingen avslutas den 27 juni.

Ha det jätte bra! Kram Daniella - BakeCake

linn  – (20 juni 2010 17:37)  

svar: ja det var väldigt vackert =)

Malin  – (20 juni 2010 19:36)  

Maränger kan va lite småkluriga att få till bra faktiskt. Jag har fruktansvärt dåligt tålamod, men maränger trivs allra bäst när de får stå långt ner i ugnen på låg värme under en längre tid :)

Gott med hemmagjord pizza förresten! Och vilken mysig blogg du har :)

Nena  – (22 juni 2010 12:51)  

Jag alskar pizza i alla dess former men den har ar ny for mig, skriver upp direkt och maste se till att prova den hemma! Underbart att lara sig lite av den turkiska menyn:))

Sandra drömkaka  – (23 juni 2010 13:21)  

Den ser otroligt god ut denna pizza, börjar kurra i magen ;)

Birgitta Höglund's Mat  – (24 juni 2010 08:05)  

Mmm, Lahmacun har jag ätit många gånger i Turkiet. Den och Peymacun är så goda, snabba mellanmål. Betalade 1 lira i höstas, för en stor. Nu i höst får jag hoppa över det, eftersom jag inte äter mjöl längre, men köttfärsfyllningen är nog god till annat också.
Ha en riktigt skön Midsommar, Yasemin :)

Anonym –   – (13 juli 2011 17:46)  

Hej!
Är det kirmizi biber du har på Lahmacun?

Mvh Camilla

Anonym –   – (30 april 2013 21:42)  

Din lahmancun va jätteglad, men det finns en annan variant där man inte bryner ingredienserna innan de läggs på pizzabotten. Samma lahmancun på olika sätt att tillaga. Goda båda varianterna

Yasemin  – (2 maj 2013 14:28)  

Hej du har helt rätt. Jag har gjort på det sättet också :)

Anonym –   – (25 mars 2014 11:30)  

Bryner man ingredienserna, inte minst köttfärsen avtar smaken från köttet.
Tillsätt gärna pressad vitlök...

Mvh Azad

Anonym –   – (30 januari 2015 23:30)  

Åt den här i Turkiet i September.. på bilden ser den precis ut som den jag fick där.
Ska prova att göra den själv helt klart.

Yasemin  – (31 januari 2015 08:34)  

Ja, lycka till. Den är lite svår att få till, själv lyckades jag på andra försöket. :)

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP