Söt bakelse (Revani)

revani


Här kommer äntligen receptet på revani som efterfrågades av en läsare. Den här bakelsen är väldigt söt, därför passar det bra att servera grädde och té till.

Följer ni VM? Det är tråkigt att Sverige inte är med, men det är kul att följa sporten på tv ändå. Till exempel så är det ett oförglömligt ögonblick när Englands målvakt inte kunde fånga bollen. Att Tyskland vann med så stor skillnad gjorde matchen helt utan spänning. Och att Italien inte vann igår. Idag spelar Brasilien-Nordkorea på kvällen. Här kan ni följa hela tv-tablån för VM.

Ingredienser, ca 30 bitar
4 st ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
1 dl rapsolja
2 dl mannagryn (İrmik)
2 dl yoghurt
1 dl finhackade valnötter
2 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
2 dl ströbröd
2 tsk vaniljsocker

Sockerlag
8 dl socker
8 dl vatten
3-4 droppar citron

Gör så här
Vispa ägg och socker. Rör i resten av ingredienserna. Häll i smord fyrkantig form. Baka i nedre delen av ugnen på 200 grader i ca 20-25 min tills den får färg. Låt svalna.
Under tiden koka vatten och socker tills det blir tjockt i ca 15 min. Häll sockerlagen över revanin. Servera med grädde.

Nena  – (15 juni 2010 14:14)  

Ahh vad god och sot liten bakelse! Perfekt att laga till nu nar man sitter fastklistrad vid tv och kollar pa VM! Haller med att det ar trakigt att inte Sverige ar med men Italien ar dar fortfarande! Ha det sa jatte bra, kramisar!

Daniella - BakeCake  – (15 juni 2010 20:36)  

Sv: Tack så jätte mycket, jag är själv jätte nöjd! Och vilken annorlunda bakelse, den måste jag testa! Verkar otroligt god! Kram

Loulas Kök  – (15 juni 2010 20:41)  

Jag gillar sött så det här kan passa mig.. tyvärr har jag inte sett så mycket på VM, men jag får skärpa mig när gruppmatcherna är över. Det här med matbloggning är ganska intressant egentligen. Jag bloggar om min matrepertoar och du om din och i med det kan man dra vissa slutsatser om vilken mattyp man är. Och att man kan dela med sig och öppna ögonen för ny mat. Kul att du tyckte jag verkar vara en tacotjej det får du gärna utveckla lite :)

Helena S  – (15 juni 2010 20:48)  

Mjä, jag är mer av åsikten att man borde ge dem varsin boll istället så att de slipper jaga samma. ;-) Men när Sverige spelar och man sitter på något ställe många tillsammans och tittar, då kan till och med jag bli medryckt! :-)

Yasemin  – (15 juni 2010 21:36)  

Louise, jag tänkte mest på att jag sett mycket tacopajer på din blogg. Eller det kändes kanske mycket eftersom det är ganska ovanligt hos mig med tacopaj. Så det skulle räcka om du hade det 2 gånger på bloggen. :)

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP