Somrig Pavlovatårta

pavlova


pavlova2

Har man grädde och jordgubbar hemma så är den här tårtan enkel att svänga ihop. Själv gillar jag marängtårta mer än tårta på sockerkaksbotten. Det känns mycket lättare och smälter lätt i mun.

På lördag är det dags för det Kungliga Bröllopet i Stockholm. Är bjuden på "prinssesmingel" hos Elin, där vi ska titta på bröllopet på TV. Är det någon som ska åka in till stan?


Ingredienser, 4-6 bitar
4 äggvitor
2 dl socker
1 msk maizena

Garnering
Grädde
Lemon curd
Jordgubbar

Gör så här

1.Sätt ugnen på 150 °C. Vispa äggvitorna i en torr, ren och helst rundbottnad skål till hårt fast skum.
2.Blanda socker och maizena. Vänd ner blandningen i vitorna. Rör inte för mycket.
3.Bre ut smeten i en välsmord, rund form med löstagbar kant, ca 26 cm i diameter.
4.Grädda bottnen på galler i nedre delen av ugnen ca 1 1/4 timme. Låt bottnen kallna. Lossa kanten på formen försiktigt och därefter bottenplattan.
5.Vispa grädden tjock. Bre först lemon curd och sen grädden över bottnen. Garnera med jordgubbar.

Erka Perka  – (18 juni 2010 21:04)  

Vad roligt att du gjort Pavlova! Jag gjorde en i helgen men jag har inte tagit mig tid att blogga om den ännu. Jag äääääälskar Pavlova!

Remsan  – (18 juni 2010 21:43)  

Älskar också Pavlova! Det är en riktig sommarklassiker med jordgubbar så klart.

Yasemin  – (18 juni 2010 22:19)  

Ja det är faktiskt riktigt gott :) Fick i mig en bit imorse också hihi

vanilla sky  – (19 juni 2010 16:33)  

Jag föredrar också marängtårta! Jättegott :) Och lemon curd.... namnam!

Håkan och Anki  – (19 juni 2010 21:40)  

Föredrar absolut marängtårta framför alla andra, så mycket godare! Min mor gjorde alltid marängtårta till mina födelsedagskalas när jag var liten, på min önskan.

Hanna - Bakfnatt  – (20 juni 2010 19:11)  

Ser riktigt smarrigt ut! Efter att ha gjort prao på en marängfabrik då jag gick i högstadiet har jag svårt för maräng, åtminstone köpt sådan.. Borde verkligen ta och göra några egna varianter för att se om jag gillar det bättre - det ser ju onekligen gott ut ;-)

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP