Saklikent kanjon

Vi gick ut hemifrån vid 9-tiden. Saklikent ligger ca. 45 km från Fethiye. På vägen dit var vi nära att köra på en sköldpadda, så vi flyttade på den. På väg till Saklikent åkte vi igenom en by där det fanns flera små restauranger som gjorde Gözleme (smördeg med fyllning). Då vi åkte förbi varje restaurang sprutade det vatten från en slang så att man kunde tvätta sin bil. där Det fanns ca. 20 restauranger så det känndes väldigt välkomnande med denna fina ceremoni. Sedan log dem så sött kvinnorna som bakade ut Gözleme, så såklart tog vi en paus och åt Gözleme. ;)

saklikent2

Här ser ni hur alla håller varandra i händerna för att stå emot vattnets starka kraft i kanjonen. Det här stället är populärt för att ta en piknick. Naturens under och skönhet. Jag älskar att variera sol&bad semester med att se annat omkring i området också.
saklikent_club2

I närheten av kanjonen finns "Club Gorge" med mat&logi och guidade turer. Här kan man äta och samtidigt lyssna på flodvattnets brusiga läte. Här har ägarna byggt ut små divanplatser över floden. Riktigt mysigt är det att sitta och äta där. De har egen odlad forell, och den åt Ismail.
saklikent_club

saklikent_yemek
Jag åt "Sac tava", grytbitar som tillagas i gjutjärn. I Turkiet dricker jag oftast körsbärsdricka med mineralvatten. I Sverige brukar jag blanda med tranbär istället. Bröd till maten är vanligt i Turkiet. Och besticken brukar oftast serveras i slutna papperspåsar. Ja, viktigt med renheten. Himla bra med våtservetter som de delar ut också, så kan man tvätta händerna innan och efter. Och själv har jag faktiskt aldrig blivit magsjuk i Turkiet.

Nena  – (30 juni 2010 17:34)  

mysigt ni ser ut att ha det dar nere....langtar ocksa till semestern:))
Ha en underbar fortsatt semester!
Kramar fran ett varmt Italien:)

fatmagul –   – (1 juli 2010 09:10)  

cok guzel resimler size iyi tatiler. Om 2 veckor börjar min semester

feyza –   – (1 juli 2010 11:03)  

oooooooooo yasiyon Yasemin:)

Dubbelörn  – (2 juli 2010 07:57)  

Helt underbara bilder! Där har jag inte varit o jag blir så sugen på en resa dit.

Gözleme... åhhh som jag inte smakat på år o dar!! Vad jag längtar till Turkiet!

vi ska besöka Istanbul 4 dagar i juli o det är inte riktigt samma sak. Men nu har vi lovat svågern ett kort besök, vistas nog mesta tiden vid Bosporen. Juli är nog inte bästa tiden för stadsbesök ;).

Kram

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP