Svalkande dryck i solen



Om ni har varit på semester i Turkiet har ni säkert druckit Ayran. Den serveras överallt på sommaren och är svalkande.

Ingredienser
4 dl naturell yoghurt
2 dl vatten
1 dl hackad gurka i småbitar 1x1
Dill, salt, olivolja

Vispa yoghurten, salt, dill, olivolja med vattnet för hand så att det blir lite skummigt. Blanda i gurkan. Lägg upp i glas. Gott!

Cecilia  – (5 maj 2010 08:01)  

Hej Yasemin!
Tack för besök och kommentar hos mig. Jag har gått Förlags- och bokmarknadsutbildningen som finns på Lunds universitet, men jag tror att den även finns i Stockholm och på nåt ställe till. Det finns även andra liknande kortare kurser (även folkhögskolor) beroende på hur man vill inrikta sig: grafiskt, text osv.

Dock har min utbildning inte räckt hela vägen till förlag hittills - det mesta ligger på frilansare i den branschen - så jag jobbar just nu med böcker på annat sätt: i bokhandel. Passar mig finfint eftersom jag läser massor, men vi får se vad det blir sen.. Det är väldigt kul att baka också.. :)

Läste att du sysslar med formgivning; då är du säkert en bit på väg och skulle t ex kunna ta frilansuppdrag i bokbranschen: omslag, layout, sättning mm.

Vad spännande med recept på Ayran! Jag har bara sett det i förpackning innan, men det är klart att det går att göra själv också. Får prova det i sommar med en mjölkfri variant på yoghurt och se om det funkar =)

Helena  – (6 maj 2010 00:08)  

Ayran missade jag när jag var i Turkiet. Får prova det här hemma istället!

Anna  – (6 maj 2010 20:27)  

Va läckert o annorlunda. Har jag aldrig hört talats om ens! Men det låter väldigt gott! Kram Anna

Birgitta Höglund's Mat  – (7 maj 2010 21:57)  

Mmm gott. Dricker mycket naturell Ayran när jag är i Turkiet. Det här låter också riktigt läskande.

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP