Gräddig kycklingpaj



Den här veckan har varit riktigt full och fortsätter att vara det. I onsdags bjöd en av mina grannar på piknick, igår hade vi knytkalas på dagis, idag ska jag på studentmottagning och imorgon är jag bjuden på 30-års kalas. Men här kommer ett recept på ett supersmarrig kycklingpaj. Du kommer inte att bli besviken.

Ingredienser
Pajdeg:
4 dl vetemjöl
150 g margarin eller smör
2-3 msk vatten

Fyllning:
1 stekt eller färdiggrillad kyckling
1 stor purjolök
1 röd paprika
100 gr champinjoner
2 msk smör
2 msk vetemjöl
2 ½ dl matlagningsgrädde
Salt, Peppar

Gör så här
Blanda samman pajdegen, låt vila 30 min i kylskåp. Skär kyckling i småbitar. Skiva purjolöken, paprika och champinjonerna. Fräs svamp, purjolök och paprika i smöret. Strö på vetemjölet och rör om. Späd med grädde. Krydda med salt, peppar. Koka i ca 5 minuter.
Tryck ut pajdegen i en pajform ca 23 cm i diameter.
Nagga botten med en gaffel. Förgrädda i ca 10 minuter 200 grader.
Blanda ner kycklingköttet i stuvningen. Häll i pajskalet. Grädda i 200 grader i 20 min.
Smaklig måltid.

Nena  – (4 juni 2010 14:51)  

oj vad god denna pajen ser ut, jatte duktigt!

Håkan och Anki  – (4 juni 2010 19:57)  

Denna tiden på året verkar vara hektisk för de flesta, allt händer samtidigt! Precis som till jul känns det som!
Pajen låter ju riktigt smarrig!

Cutecakes-Paulina  – (4 juni 2010 20:53)  

Kycklingpajen ser väldigt inbjudande ut måste jag säga!!

sana  – (5 juni 2010 01:11)  

Kycklingpajen ser väldigt gott ut!!
jag ska göra skaldjordpaj imorgon också

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP