Frukostbjudning med Simit


Jag blev bjuden på frukost av min vän Serap. Hon hade lagat turkiska Simit, dem runda bröden med sesamfrön på. Dem är så goda. Tänk att vi alltid brukar beställa sådana när någon åker till Turkiet. Det slog mig aldrig att man kan göra dem själv. Så nu har jag fått ett nytt projekt. :) Hon bjöd även på något som liknade pannkaka som åts upp med något som kallas acuka (innehöll bland annat valnötter, tomatpuré, vitlök och olivolja). Vidare fanns det oliver, grönsaker, olika ostsorter, ägg, marmelad, turkisk pitabröd och turkisk té. Till efterätt fick vi "kalburbastur", som är en sötsak liknande sekerpare. Och sötaste Irem på bild jagade mig och ville bli fotad. :)

Jag glömde som vanligt att skriva upp receptet. Tänk om alla kunde ha bloggar på sina recept så kunde man hänvisa dit :). Därför letade jag upp turkiska recept på google efter simit. Och vissa turkiska recept är helt otroliga. Det står inte hur många minuter den ska gräddas i ugn. Det står inte hur många simit man ska få av degen. Men det bästa av allt det står inte hur mycket mjöl man ska ha, utan man ska ha känslan :) Men i brist på något bättre lägger jag upp detta nu. Har ni känslan är det bara att prova, för det är det jag får göra med de flesta turkiska recept. :)

Ingredienser
200 g mjuk smör
1 msk yoghurt
2 st ägg
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 tsk socker
mjöl
sesamfrö

Gör så här
Sätt ugnen på 180 grader. Blanda smör, yoghurt, ägg, bakpulver, salt och socker. Tillsätt sedan mjöl tills det blir en deg. Dela upp degen i små bitar och rulla varje till en rund cirkel, som simit på den stora bilden. Doppa dina simit i äggvita och sedan i sesamfrön. Grädda i ugnen tills de får färg.

Anonym –   – (17 maj 2010 21:18)  

Dem ser riktigt goda ut.

Anonym –   – (21 juli 2010 15:56)  

Hej!
Jag ville bara säga att jag blev så glad när jag hittade din sida :-)
Har varit i turkiet några gånger har verkligen gillad maten som jag har fått där.

Simit brukade vi köpa på gatan av en trevlig dam! Dom är så underbart goda!

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP