Favoritost: halloumi


Konstigt nog upptäckte jag halloumiost ganska sent. Även om jag har sett den på cafeér i sallader så har jag aldrig smakat på den. Det var först när en bekant Semra hade med sig denna ost till en gemensam grillkväll som jag upptäckte den. Och efter det har den alltid funnits i mitt kylskåp. Häromkvällen blev jag hungrig och stekte lite holloumi med champinjoner och pinjenötter till en sallad. Vill man ha det lite matigare så kan man ha i lite pasta. Enkelt och gott. Andra grejer som jag alltid har i kylskåpet är ex. pesto som är en bra ingrediens till pastasallad. Vad brukar ni ha i kylskåpet som man kan svänga ihop något snabbt med?

Ingredienser, 2 personer
pasta fussili
100 g ruccola
5-8 st champinjoner
100 g halloumi
1 msk pinjenötter
Salt, olivolja

Koka pastan och sila av vattnet. Stek pinjenötter, champinjoner och sist halloumin. Låt svalna och blanda med ruccula, körsbärstomater och pasta. Ringla över lite olivolja och salt.

Nena  – (24 maj 2010 16:46)  

Ah det ser gottigt ut! Halloumi ost gillar jag ocksa jatte mycket men jag har helt glomt bort att kolla om det finns har...maste kolla nasta gang jag handlar:) Kramar!

Håkan och Anki  – (25 maj 2010 19:41)  

Halloumiost tillhör mina favoritostar. Vi brukar äta stekta skivor med chiliolja ringlad över. Oftast blir det omelett eller äggröra med bacon när vi snabbt vill ha mat i oss.

Loulas Kök  – (28 maj 2010 10:26)  

Halloumiost är ju så gott. Smörstekt eller grillad...mums. Funkar som ersättning till kött om man vill bjuda vegetariskt.
Spagetti cabonara ingredienser ser jag till att alltid ha hemma... en stor favorit hos barnen, snabbt och lätt!

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP