Varm pizza med zuchini och fetaost



Mamma har alltid gjort pizza i långpanna, vilket jag har tagit efter. De blir mycket enklare att skära upp och ställa fram till gäster.

Ingredienser deg
25 g jäst
0,75 dl olja
1 tsk salt
5 dl vatten
ca 10-12 dl mjöl

Tomatsås
1 dl olja
1 st lök
1 msk tomatpuré
250 g krossade tomater

Fräs löken i oljan tills det får färg. Tillsätt purén och rör om lite. Lägg sist i krossade tomater och rör om tills allt blir jämnt.

Topping
Zucchini
Fetaost

Lös upp jästen i ljummet vatten. Tillsätt oljan och arbeta in mjölet lite i taget tills det släpper kanterna. Tillsätt salt mot slutet. Täck med bakduk och och låt jäsa till dubbel storlek i ca 30 min. Sätt ugnen på 240 grader. Dela upp degen i 2-3 delar beroende på hur du vill ha tjockleken. Tryck ut varje deg i en smord långpanna. Pensla med tomatsås och lägg på toppingen. Grädda i ugnen i ca 20-25 min.

Daniella - BakeCake  – (24 april 2010 13:00)  

Oj, så gott det där såg ut! Det måste jag verkligen testa någon dag! Ha en jätte skön helg! Kram Daniella - BakeCake

Carro  – (24 april 2010 18:11)  

Mmm hemmagjord pizza är ju bäst! :)
Jätte fin blogg du har! Faktiskt första gången jag är här inne och kikar!
Ha en fin lördag!

pia  – (25 april 2010 19:02)  

Pizzan ser riktig god ut./Pia

vanilla sky  – (26 april 2010 20:45)  

Jag håller med! Pizza i långpanna är så himla praktiskt:) Och gott!

Nena  – (27 april 2010 16:30)  

ahh jag alskar pizza i alla dess former:))
Har aldrig testat med zucchini och fetaost...underbar idè, tack for tipset!

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP