Turkisk bröllop i Sverige


Vi inträdde bröllopet vid sju tiden. Det låg söder om Stockholm och lokalen ägdes av en syriansk man, vilket märktes på inredningen. Om ni vet hur en syriansk kyrka ser ut förstår ni vad jag menar. Det är till skillnad från vanliga kyrkor mera dekorationer, mycket guld och glammigt. Och till ett bröllop passar det väldigt bra. Det fanns runt 400 gäster. Ja ni har säkert alla hört att turkiska bröllop är stora :) Det är även vanligt att man har bröllop på gäster runt 50 personer. Bruden hade en vacker vit bröllopsklänning med korsettknytning baktill som var riktigt snygg. Och så hade hon en slöja över det fint uppsatta mörka håret som fick henne att se så strålande ut. Ceremonierna inleddes med att vigselförrättaren vigde de två inför alla. Båda sa ja, och bröllopet fortsatte i dans.

Vi som satt vid borden bjöds på meze bestående av cacik (turkisk tsiatsiki), aubergineröra och hoummus med pitabröd. Sedan kom sallad och huvudrätt bestående av kyckling och stekt potatis med sås. Efter att ha fyllt våra magar bjöd Ismail upp mig på dans. Det fanns ett band och en sångare på plats. Vi dansade först halay, som är en turkisk folkdans. Sedan blev det pardans och vanlig turkisk dans.

Mot 11 snåret kom en kille som spelar davul (turkisk trumma) och flöjt, vilket är vanligt vid festliga tillfällen i Turkiet. Brudgummen fick sätta sig på en stol. Vi andra omringade de båda i en ring. Och bruden fick dansa för honom. Sedan fick bruden sätta sig och brudgummen fick dansa för henne. Och dem var verkligen riktigt söta och kära. De kunde inte slita blickarna från varandra och såg så lyckliga ut. Mot slutet av bröllopet gav jag min present till den ansvarige. Oftast brukar man ge guldmynt i Turkiet, som paret sedan kan avgöra om de vill lösa ut eller spara. Men det går också bra med pengar eller andra presenter. Av mig fick hon både pengar och Leila Lindholms kokbok som jag älskar. Vid 12 tog festen slut och vi gick hem.

Helena S  – (14 april 2010 20:48)  

Åh vad härligt det låter med turkiskt bröllop! Det får mig att se fram ännu mer mot syrrans bröllop i Bombay i maj! Och vad fina grejer du har bakat på sistone. Jag är mäkta avundsjuk på din nya Bosch, jag vill också ha en hushållsmaskin! Kram!

Molly  – (15 april 2010 06:58)  

vilket intressant inlägg. kul att lära sig något nytt :)

härliga recept du har på bloggen :)
du får ha en bra dag :)

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP