Sega sirapskakor



Bakade även sega sirapskakor (de bruna avlånga kakorna till vänster) som jag själv inte kunde sluta äta. Med en enda nackdel att jag glömde de i ugnen och de blev lite hårda. Plus att jag serverade dem några dagar efter att jag gjort dem. Så de blev inte så mjuka som jag ville ha dem. Men inga problem, då blev dem kvar till mig (haha) och jag knaprade färdigt på dem själv idag. Doppade i téet och de blev mjukare. :)

Igår promenerade vi i Hagaparken med en cyklande E. Det var jättefint väder och vi fikade vid koppartälten. Vad gjorde ni i helgen?

Ingredienser
100 g mjukt smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2,25 dl vetemjöl
0,5 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära

1- Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa smör, strösocker och sirap krämigt.
3. Blanda vetemjöl, bikarbonat,vaniljsocker och ingefära och vänd ner i smeten.
4. Dela degen och rulla ut till två längder.
5. Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite. Räffla med en gaffel.
6. Grädda längderna gyllene i mitten av ugnen i 12-15 minuter.
7. Låt dem svalna en aning och skär sedan längderna på snedden. Låt kolasnittarna svalna på plåten.
Recept från Leilas A piece of cake.

F –   – (19 april 2010 10:25)  

Din blogg är lika härlig som du själv Yasemin! Tack för senast..allting var underbart gott! :)

Anonym –   – (19 april 2010 13:42)  

en sak ska du veta du hade lyckats med allt tack för senast,//FatmaGül

Yasemin  – (20 april 2010 09:11)  

Tack tjejer :) Ni är så snälla.

Anna  – (20 april 2010 11:13)  

Mina brukar alltid bli sega men jag vill ha de hårda, för det är allra godast!!! Så jag hade inte haft ngt emot att, som du skriver, du hade de lite för länge i ugnen! Låter himskans gott med alla dessa kakor! Kram Anna

Anonym –   – (20 juni 2010 14:00)  

Slm! Läsde om din blogg på den senaste Yeni Birlik. Jag ser med förväntan fram mot att få ta del av dina recept. Jag samlar på gamla turkiska rätter med anor främst från osmanska tiden.
Väl mött och lycka till!!

Rukiye

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP